mandag, januar 31, 2011

Retreatstedet Anafora angrepet av rømte fanger


Lørdag ble Anafora (bildet), det etter hvert så kjente og kjære retreatsenteret i Egypt, som ledes av biskop Thomas (bildet), angrepet av rømte fanger. Fangene hadde i tumultene som skjer i forbindelse med opprøret i landet, klart å rømme fra et fengsel som ligger i nærheten av Anafora og kom i samlet gruppe mot retreatsenteret. Biskop Thomas forteller at han samlet alle arbeiderne ved retreatsenteret for å vise styrke. Skjelvende og i inderlig bønn til Gud stod retreatarbeiderne der, mens fangene sakte forsvant fra stedet.

Retreatstedet Anafora ligger langs hovedveien mellom Kairo og Aleksandria, og er bygget opp av biskop Thomas. Mange nordmenn har vært på retreat her gjennom årenes løp.

La oss huske våre venner i inderlig bønn til Gud, om at Han må beskytte Anafora og alle medarbeiderne der. La oss be for biskop Thomas, og alle prestene og biskopene i Den koptisk ortodokse kirken som er særlig utsatte i disse dager.

1 kommentar:

Broder i Kristus sa...

Jesus har lenge sett hvordan mangel på (livets) brød i Kairo blant muslimer har blitt rettet mot kristene og vesten istedenfor egene rike ledere som også er muslimer. Som jeg skrev tideligere om min årlige reise til Egypt i høst viste Jesus meg hvor viktig det er å åpne hjertene til det Egyptiske folk med å vekke Guds Kjærlighet i smerte hjertene. Å be om å få lov å være ett åpent hjerte for Jesus sterke kjærlighet som ett gjennomsiktig hjerte som slipper Jesus lys ut i verden er vennenes arbeide nå. Jesus jeg vet mange vil være ett hjerte for deg så jeg går i forbønn til deg for dem så dem kan få oppleve å være levende lys for deg Jesus min kjæreste venn.