mandag, februar 28, 2011

Gud har svart våre bønner: Said Musa er løslatt!


Endelig har vi noe godt å melde fra Afghanistan! Norsk Misjon i Øst kan melde at den kristne konvertitten Said Musa (bildet), som jeg har omtalt tidligere på bloggen, er løslatt fra fengsel. Det er fortsatt uklart om han befinner seg i Afghanistan, eller om han har forlatt landet. I pressemeldingen fra Norsk Misjon i Øst heter det:

Diplomati. Said Musa, en afghansk kristen som ble arrestert i mai 2010 og truet med henrettelse fordi han hadde konvertert til kristendommen, ble løslatt fra fengsel forrige uke etter massivt internasjonalt diplomati overfor Afghanistans regjering. Den gode nyheten kommer fra International Christian Concern (ICC), som har vært sterkt engasjert i saken.

Presset til å «angre». I et brev datert 13. februar skrev Said Musa om et besøk av representanter for de amerikanske og italienske ambassader, som tilbød ham asyl. Etter at de utenlandske representantene forlot rommet, fikk Musa besøk av tre afghanske tjenestemenn som fortalte at han ville bli løslatt innen et døgn, hvis han skrev en erklæring om at han angret sin konvertering til kristendommen. Musa skriver om dette i brevet:

Nektet. «Jeg lo og svarte: 'Jeg kan ikke fornekte min Frelsers navn.' For livet mitt er en tjeneste for Jesus Kristus, og min død betyr at jeg kommer til himmelen der Jesus Kristus er. Jeg er ett hundre prosent klar for å dø. De presset meg stadig mer. Jeg nektet å oppfylle deres krav.»
Telefonsamtalen. Musa ble deretter ført tilbake til fengselscellen. Likevel fortsatte ICC sine kilder i Afghanistan å håpe på en snarlig løslatelse. Og den 21. februar kom telefonsamtalen fra en embetsperson ved USAs ambassade i Kabul: Vedkommende kunne bekrefte at Said Musa var løslatt og ført i trygghet ut av Afghanistan.

Takknemlig. – Jeg er så takknemlig til Herren for at Said Musa er fri, og jeg vet at det var en samordnet innsats fra mange mennesker, sier en ICC-representant i Kabul.
– Herren har tillatt oss å ta del i denne betydningsfulle begivenheten, og jeg takker Ham for at det endte med at Said ble satt fri. Gjennom sine brev har Said snakket offentlig til verden med et sterkt vitnesbyrd om tro og utholdenhet.

Fremdeles fengslet. Men Shoaib Assadullah, en afghansk kristen som ble arrestert i oktober 2010 etter å ha blitt angitt til myndighetene, er fortsatt fengslet. Assadullah står overfor samme apostasianklage som Musa nå er blitt reddet fra. I et brev datert 17. februar, og smuglet ut av Qasre Shahi-fengselet i Mazar-e Sharif, uttrykte Assadullah frykt for at en henrettelse er nært forestående. Hele brevet fra Shoaib Assadullah kan du lese her.

Fortsetter presset. Aidan Clay, regionsleder for ICC i Midtøsten, sier:
– Det er oppmuntrende å se det internasjonale samfunn, inkludert kirker, journalister og offentlige tjenestemenn i Europa og Nord-Amerika, jobbe sammen mot det felles mål å frigjøre Said Musa. Søvnløse netter, bønner og tårer har nå betalt seg. Imidlertid er kampen ennå ikke vunnet. Shoaib Assadullah er fortsatt fengslet i Nord-Afghanistan og frykter dødsstraff. Vi har fortsatt en lang vei å gå før vi får se tros- og religionsfrihet i Afghanistan. Vi må være årvåkne og holde presset ved like og fortsette å rope med felles stemme for Shoaib Assadullah, inntil vi sammen kan feire også hans løslatelse.

2 kommentarer:

siggen sa...

Stor GLEDE!
Dette gir jo håp om løslatelse også for Shoaib Assadullah, som fortsatt sitter fengslet i Nord-Afghanistan og frykter for dødsstraff.
Herren våker over sine utvalgte som ikke har sitt liv kjært like til døden (åp.12,11

Sigbjørn

Bjørn Olav sa...

Ja, dette inngir oss håp! Tenk hvilket vitnesbyrd disse er for oss som bor trygt i Norge om en radikal, kompromissløs tro og etterfølgelse.