søndag, februar 27, 2011

Ny spennende bok om Efraim Syreren - en bok for fastetiden

I år skal jeg lese "Det upplysta öget" av Sebastian Brock i fastetiden. Boken har undertittelen: "Världen sedd genom den helige Efraim syriern". Hvert år velger jeg meg en bok som skal følge meg gjennom fastetiden, og i år ble det denne.

For både Efraim Syreren og Isak Syreren har opptatt meg i mange år, og jeg har hatt stort utbytte av å lese deres innsikt i Guds mysterier.

Efraim Syreren (306-373) levde under Den udelte kirkens tid og tilhører dermed vår felles kristne arv. For Efraim er både jorden og Skriften vitner om det store guddommelige mysteriet. Og i denne boken lar forfatteren, som er professor i Oxford og en av verdens fremste kjennere av syrisk litteratur, oss se med Efraims øyne, og oppdage de bilder og symboler som leder oss til Gud.

Boken har et særdeles innsiktsfullt forord av Philoxenus Mattas Nayis, som er patriarkal metropolitt og rektor for Den hellige Efraims teologiske seminar i Damaskus. Han skriver blant annet:

"Uten tvekan är den helige Efraim syriern - på syriska Mor Afrem Suryaya - ett av den syrisk-ortodoxa kyrkans mest berömda helgon. Även om han levde som en enkel munk-diakon, har hans liv och dikter inspirerat kristna i snart 1700 är. Kyrkans fäder har gett honom olika namn. Till exempel kallade Johannes Chrysostomos honnom för "den heliga Andens harpa" och "syriernas sol". Av den heliga Jakob av Surag fikk han namnen "dikternas hav", "den goda källan" och "armeenernas krona". Andre har gett honom beämingar som "de goda tankarnas fader", "syriernas profet", "kyrkans pelare", "kyrkan lärare" och "undervisningens ljusstråle".

Jeg gleder meg virkelig til å ta fatt på denne boken, og ser frem til at vi snart går inn i fastetiden - tiden i påvente av den herlige påskedagen! For selv om det er en avstand på 1700 år har Efraim Syreren mye å si oss i dag - om å lese og tolke Bibelen, om det kvinnelige og det mannlige, om naturens samspill, om troens og fornuftens rolle i vårt forhold til Gud og skapelsen. Og ikke minst om det indre livet - det skjulte livet med Kristus i Gud.

Ingen kommentarer: