mandag, februar 14, 2011

Vår kjærlighet til Kirken

I dag blir jeg minnet om noe som Carlo Caretto skrev om menigheten. Det er så sant og radikalt det Caretto sier om Kristi forsamling på jord. På bildet ser vi Carlo Caretto sammen med Lillesøster Magdeleine av Jesus. Begge var radikale etterfølgere av Jesus gjennom det eksemplet som Bror Charles av Jesus etterlot seg. Caretto var en del av det fellesskapet som kaller seg Jesu lillebrødre. Han døde i 1988. Nedenfor har jeg forsøkt å oversette det Caretto har skrevet:

"Hvor forvirrende du er, å menighet, og samtidig elsker jeg deg! Du har gjort at jeg lider, likevel skylder jeg deg så mye. Jeg har ikke sett noe i verden mer hengitt til det obsure, eller som har gått så mye på kompromiss, eller mer falskt, likevel har jeg ikke rørt ved noe renere, mer generøst, eller mer vakkert. Hvor ofte har jeg ikke ønsket å slå døren til min sjel igjen rett i ansiktet ditt, og hvor ofte har jeg ikke bedt om å få dø trygt i dine armer.

Nei, jeg kan ikke fri meg selv fra deg, fordi jeg er deg, selv om det ikke er det alene. Og hvor skulle jeg gå?"

10 kommentarer:

Anonym sa...

Billedstøtten

(Daniel 2:43) Ettersom du så jern blandet med fuktig leire, kommer de til å være blandet med menneskenes avkom; men de kommer ikke til å holde sammen innbyrdes, liksom jern ikke blander seg med formet leire.

Nå som vi befinner oss i «endens tid», har vi kommet til føttene på billedstøtten. Noen av de styreformene som blir framstilt ved billedstøttens føtter og tær av jern blandet med leire, er jernlignende — autoritære og tyranniske. Andre er leirlignende. På hvilken måte? Daniel knyttet leiren til «menneskenes avkom». (Daniel 2: 43) Menneskenes avkom er ’dannet av leire’, og selv om leire er skrøpelig, har de tradisjonelle jernlignende styreformene i stadig større grad måttet lytte til det jevne folk, som ønsker å påvirke sine regjeringer. (Job 10: 9) Men de autoritære styreformer og det jevne folk holder ikke sammen innbyrdes — like lite som det lar seg gjøre å blande jern med leire. Når billedstøtten faller, vil verden i høy grad være splittet i politisk henseende!

Anonym sa...

Betagende og nydelig skrevet om menighetens tilstand,hjelpesløshet,knusthet,og dens Guddomelige kall i en fallen verden.
T.Leigre.

Bjørn Olav sa...

Er litt usikker på hva denne kommentaren om billedstøtten i Daniel har å gjøre med Carlo Carrettos beskrivelse av Kirken.

Bjørn Olav sa...

Ikke sant, Leigre. Jeg synes dette er en av de beste beskrivelsene jeg har lest av Guds menighet, som er jordens største under.

Anonym sa...

Den ærlige og sårbare framstillingen av menigheten viser Guds hjerte,sorg,og uendelige kjærlighet til sin menighet i verden. Han pynter ikke på fasaden,staser henne ikke opp, men oppmuntrer,trøster og leder sin menighet mot det endelige målet. All ære til Gud.
T.Leigre.

Anonym sa...

Vi ser nå at det pågår opprør i midtøsten, det er tydelig at vi lever i den tid rett før billedstøtten blir knust av Guds rike.

(Daniel 2:44) Og i de kongenes dager skal himmelens Gud opprette et rike som aldri skal bli ødelagt. Og riket skal ikke bli overlatt til noe annet folk. Det skal knuse og gjøre ende på alle disse rikene, og selv skal det bestå til uavgrensede tider;

Bjørn Olav sa...

Men fremdeles ser jeg ikke helt hva du vil ha frem? Og hvilken relevans dette har til Caretto's syn på kirken. Hva mener du representerer denne billedstøtten?

Anonym sa...

Billedstøtten representerer riker som har vært og er, og tærne på billedstøtten representerer rikene som eksisterer nå i dag.

Bjørn Olav sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Bjørn Olav sa...

Det skjønner hva du vil frem til, men hvilken relevans har dette til artikkelen om Kirken?

Det kunne nemlig forstås dit hen at du mente Kiken var denne billedstøtten.

Det er ellers fint at du bidrar med dette.