mandag, mars 14, 2011

En gjennomgang av Åndens ni gaver, del 19

I den forrige artikkelen så vi på hva som er kriteriene for å prøve ånder, og jeg tok for meg det jeg kalte "overbevisningstesten". Det neste punktet jeg vil ta opp er:

2. Fellesskapets test

Det er tydelig at apostelen Paulus forstod denne nådegaven som noe som anvendes både privat og offentlig. Han insisterte på at alle profetiske ord som ytres i en gudstjenestlig sammenheng skal prøves og evalueres. Det ser vi tydelig i hans undervisning i 1.Kor 14,29:

"La to eller tre profeter tale, og de andre skal prøve det."

Dette betyr at evnen til å prøve ånder også er et felles ansvar i menigheten. De profetiske ordene skal prøves av fellesskapet. Når skjer det i vår tid?

For en tid tilbake hadde en menighet jeg kjenner godt besøk av en person med en anerkjent profetisk gave. Hun fikk et ord til denne menigheten i løpet av de dagene hun besøke dem. Jeg var hennes tolk, så jeg kjenner godt til dette. I stedet for å gi dette ordet som hun opplevde var til menigheten direkte der og da, valgte hun å skrive det ned og gav det så til menighetens pastor. Hun ba ham ta budskapet opp med menighetens eldsteråd. Så fikk de prøve innfor Herren om dette var et ord fra Herren, og hva de så ville gjøre med det.

Pastoren for denne menigheten tok det opp med de eldste, som leste det og ba over det. De opplevde at dette ordet var fra Herren til den menigheten de tjente, og på neste menighetsmøte delte de så ordet med menigheten. Det profetiske budskapet ble til stor velsignelse for denne menigheten. Selv om alt innholdet ikke har gått i oppfyllelse ennå, har deler av det gjort det og når tiden er inne vil resten av ordet også gå i oppfyllelse. Det er jeg sikker på. Jeg synes dette var en svært klok måte å gi et slikt profetisk budskap på. Det gav menigheten mulighet til å tenke igjennom budskapets innhold, og prøve det innfor Gud i bønn.

På bildet ser vi medlemmene av en anabaptistisk kommunitet som har måltidsfellesskap. Her deler de også det de opplever at Gud har gitt dem gjennom deres "stille stund" og det kan prøves av de andre i fellesskapet.

(forsettes)

Ingen kommentarer: