søndag, mars 20, 2011

En rast på vei til himmelen

Jeg har en god og sterk opplevelse å dele fellesskap med andre som deltok på den økumeniske dagretreaten i Toten frikirke på Raufoss lørdag formiddag. "Stille dagen" ble innledet med en tidebønn hentet fra Sandom-liturgien, før vi gikk hver for oss for å meditere over historien om kvinnen som salvet Jesus.

Etter en og en halv time kom vi så sammen igjen, for å spise medbrakt niste og samtale om teksten vi mediterte over. Slike samtaler liker jeg veldig godt, fordi det er ekstra rikt å lytte til hva andre har sett og opplevd i møte med de bibelske tekstene. Da lærer jeg alltid noe nytt. Hver av oss oppdager ting som er med på å komplettere bildet. Det skjedde også i går. Etter samtalen feiret vi nattverd sammen. Vi stilte oss i en halvsirkel rundt nattverdbordet, og opplevde det nære og rike fellesskapet med Kristus og med hverandre.

I Sandom-liturgien heter det i forbindelse med nattverdfeiringen:

"... og vi har rastet på veien til himmelen".

Slik opplevde jeg gårsdagen. Jeg kom styrket fra det hellige måltidet og fra fellesskapet med de hellige.

1 kommentar:

Biskop Kyrillos sa...

Broder i Kristus! Kan innerligt förstå hur gott det måste ha varit vid detta tillfälle. Och i synnerhet vid nattvardsmåltiden.