mandag, mars 28, 2011

Fastebrev nr 7

En av de utfordringene som Jesus møter i de 40 dagene Han faster og ber, er fristelsen. Evangelisten Matteus beskriver dette slik:

"Da tok djevelen han med seg til den hellige stad og stilte ham på templets tinde ..." (Matt 4,5)

Fristelsen skjer i den hellige byen. Det skal vi merke oss. Djevelen er slu. Han setter inn angrepet der vi minst aner det, der vi er minst forberedt, ja mens vi holder på med ting som er relatert til Guds rike.

Hadde Jesus gitt etter for fristelsen, og kastet seg utfor ville det ha vært et fall på flere hundre meter. Hadde Han overlevd det, ville det ha tiltrukket seg særdeles mye oppmerksomhet. Han ville blitt berømt og æret. Men Jesus gav ikke etter for fristelsen, selv ikke når djevelen forsikrer Ham om at Gud vil beskytte Ham om Han gjør det:

"Er du Guds Sønn, så kast deg ned! For det står skrevet: Han skal gi sine engler befaling om deg, og de skal bære deg på hendene, for at du ikke skal støte din fot mot noen stein." (v.6)

Jesus nektet å bli en sensasjon og tiltrekke seg oppmerksomhet ved de miraklene Han gjorde. Gang på gang i evangeliene leser vi: "Ikke fortell det til noen", eller at Han trakk seg tilbake fra folkemengden.

Her har vi alle mye å lære.

Noen dager nå har jeg hatt besøk av en god venn fra Romania. Victor, som tilhører Herrens Arme, en fornyelsesbevegelse innenfor Den rumensk-ortodokse kirke, har fortalt meg om noe av det Gud gjør blant dem. Noe av det som karakteriserer de undergjerninger som skjer i denne sammenhengen, er at de Gud bruker til å formidle helbredelse til andre, skyr folk! Det er ikke slik som vi av og til ser her hjemme at det annonseres helbredelsesmøter. Og hvor det gjøres et stort nr av at en eller annen med helbredelsens nådegave er på besøk. Nei, for mine rumensk ortodokse venner er det en helt fremmed tanke. Men helbredelser skjer blant dem - og kanskje i større målestokk enn hos oss. Det er bare en viktig forskjell: oppmerksomheten rettes ikke mot den som Gud bruker, men mot Gud selv!

Det er ikke for ingenting at Jesus lærte oss å be:

"... led oss ikke inn i fristelse, men frels oss fra det onde." (Matt 6,13)

Hva trenger jeg å frelses fra i dag? Hva trenger du å frelses fra?

1 kommentar:

Broder i Kristus sa...

Må Jesus gi oss ro i vårt urolige hjerte som ikke får fred i denne urolige verden.
Bare din fred Jesus kan gi mitt hjerte den fred og ro som min lengsel lengter etter.
Jesus jeg tar imot din fred selv i all min kamp og nød Jesus kan jeg finne fred i deg.
Må den fred dem hellige har leve også i oss Jesus.
Må vi få din rolige milde ånd som lever å taler som deg Jesus.