tirsdag, april 19, 2011

En starets morgenbønn

I den russisk-ortodokse spiritualiteten finnes det staretser, det vil si åndelige veiledere med spesielle nådegaver. Disse levde i bønn, gjerne tilknyttet et kloster eller som eneboere i de veldige russiske skogene. Hit kom mennesker i tusentalls for å spørre dem til råds, og for å bli bedt for.

Et av de mest berømte klostrene i Russland var Optina klosteret. Her bodde det mange staretser. En av dem skrev en morgenbønn, som gjerne kan brukes av flere:

Herre, la meg møte alt som denne dagen vil bringe, med sjelens ro. La meg hengi meg helt til din hellige vilje. Undervis meg og opphold meg hver eneste time i dag.

Hva jeg enn måtte få vite i dag - lær meg å ta imot det med ro i sjelen og i en fast forvissning om at alt skjer etter din vilje.

Led mine tanker og følelser når jeg handler og taler. I alle uforutsette hendelser - la meg aldri glemme at alt er sendt av deg.

Lær meg å handle rettferdig og forstandig mot alle i min nærhet, uten å gjøre noen forvirret eller sorgfulle.

Herre, gi meg kraft til å bære denne dagens slit og utmattelse, og alle dens hendelser. Led min vilje, og lær med å be, tro, tåle, tilgi og elske.
Amen!

Bildet viser en av de siste staretsene ved Optina klosteret.

Ingen kommentarer: