mandag, april 11, 2011

William MacDonald - en rollemodel for en Jesu etterfølger, del 1

En bibellærer jeg har lært å sette stor pris på gjennom årenes løp er William MacDonald (bildet). Første gangen jeg stiftet bekjentskap med ham var ganske tidlig i mitt kristenliv. Da leste jeg hans bok om radikalt disippelskap, en bok lederen i Operasjon Mobilisering, George Verwer, anbefalte på det varmeste. Den er blikk en klassiker i dette svært viktige emnet. Senere har jeg fulgt William MacDonald undervisning via bøker og internett, og blitt oppbygget. Det gjelder ikke minst hans grundige undervisning om brødsbrytelsen.

Forleden kom jeg over en artikkel skrevet om ham etter hans død 25. desember i 2007. Den forteller oss om det enkle, ja jeg vil si spartanske livet han levde. Hans livsførsel står i skarp kontrast i noen av tidens predikanter som lever i stor rikdom. Men la meg først gi deg noen korte fakta om hans liv:

William MacDonald var født 7. januar 1917 i Leominister i Massachusetts, men familien flyttet til Stornoway på øya Lewis på Hebridene da han var seks år gammel. De flyttet senere tilbake til Massachusetts. William utdannet seg innen økomomi. I 1935 ble han født på ny, og kom med i en Plymouth Brethren forsamling. I årene 1947-65 var han en del av lærerne ved Emmaus Bible School, og i årene 1959-1965 var han også president for denne skolen. Fra 1965-1972 reiste han som bibellærer i USA, Europa og Asia. Fra 1973-1996 drev han et disippeltreningsprogram i San Leandro i California, og 1996 og frem til sin død i 2007 fortsatte han sitt arbeid som bibellærer og forfatter. Ved siden av en rekke artikler skrev han 84 bøker!

Det finnes en egen nettside om ham her:
http://williammacdonald.org/

Men tilbake til minneartikkelen. Den er skrevet av James G. McCarthy, og jeg oversetter bare deler av den. McCarthy tar utgangspunkt i 1.Joh 2,6: "Den som sier at han blir i ham, han er også skyldig til å vandre slik som han vandret." Han viser også til de syv prinsippene som William MacDonald fremsatte for sant kristent disippelskap:

1. Den høyeste kjærlighet til Jesus.
2. Fornektelse av selvlivet
3. Å frivillig velge korset
4. Et liv brukt på Jesus Kristus
5. En brennende kjærlighet til alle som tilhører Kristus
6. En standhaftig iherdighet med hensyn til Guds ord
7. Oppgi alt for å følge Jesus

Så kan man spørre seg om William MacDonald levde etter disse prinsippene selv? Var han en rollemodell, eller var det bare ord han preket? I denne artikkelserien skal vi se nærmere på dette.

(fortsettes)

Ingen kommentarer: