mandag, mai 16, 2011

Be slik Jesus og apostlene ba, del 9

For en tid tilbake begynte jeg å se noe jeg ikke hadde sett eller lagt merke til før når det gjelder de ulike bønnetidene vi leser om i Den Hellige Skrift. Jeg holdt på med å studere prestetjenesten i Den gamle pakt, og leste om dette i lys av 1.Pet 2,5 og 9:

"Og bli også dere oppbygd som levende steiner til et åndelig hus, til et hellig presteskap ... Men dere er en utvalgt ætt, et kongelig presteskap ..."

Jeg forflyttet meg fra Det gamle testamentes beskrivelser av prestetjenesten over til Hebreerbrevets beskrivelser av det himmelske tempel - Guds trone, hvor det pågår en stadig gudstjeneste!

"Men da Kristus kom som yppersteprest for de goder som skulle komme, gikk han gjennom det telt som er større og mer fullkomment, som ikke er gjort med hender - det vil si: som ikke er av denne skapning. Ikke med blod av bukker og kalver, men med sitt eget blod gikk han inn i helligdommen èn gang for alle, og fant en evig forløsning ... Det er altså nødvendig at avbildene av de himmelske ting blir renset ved slikt, men selve de himmelse ting må bli renset ved bedre offer enn disse. For Kristus gikk ikke inn i en helligdom som var gjort med hender og bare er et bilde av den sanne helligdom. Han gikk inn i selve himmelen for nå å åpenbares for Guds åsyn for vår skyld." (Hebr 9,11-12 og v.23-24)

Gudstjenesten i himmelen pågår jo hele tiden. Det ser vi når vi leser Åpenbaringen. Foran Guds trone er det engler og kjeruber og serafimer som lovpriser Gud og Lammet kontinuerlig. På jorden - under Den gamle pakt - pågikk det stadige gudstjenester, først i Tabernaklet, så i Templet. Ulike foreskrevne ofringer ble gjort. Når jeg leste om flere av Guds inngripen i jødenes dramatiske historie oppdaget jeg at mange av disse under og bønnesvar skjedde ved enten morgenofferet eller ettermiddagsofferet!

I 2.Mos 30,7-8 leser vi:

"Og Aron skal brenne velluktende røkelse på alteret. Hver morgen når han steller lampene, skal han brenne den. Og når han setter lampene opp mellom de to aftenstundene, skal han også brenne røkelse. Det skal være et stadig røkoffer for Herrens åsyn hos deres etterkommere."

I neste artikkel skal jeg gi konkrete eksempler på sammenhengen mellom morgenofferet og kveldsofferet og Guds inngripen som svar på jødefolkets bønner og offer. Jeg håper du blir like begeistret som jeg er for dette!

(fortsettes)

Ingen kommentarer: