fredag, mai 20, 2011

Din sannhet er mitt åndedrett


Denne bønnen av Efraim Syreren - kalt for Den Hellige Ånds lyre, død i 373, har fått ny aktualitet for meg:

"At Du har skapt oss er kilden til alt godt, at Du holder oss oppe er kilden til all velsignelse, at Du tukter oss er kilden til all kunnskap og at Du vekker oss opp er kilden til alt liv.

Jeg takker Deg for all din barmhjertighet. Din sannhet er mitt livs åndedrett."

Det er forunderlig hvordan disse eldgamle bønnene berører en så sterkt, men så er de også båret fram av mennesker som drevet av Den Hellige Ånd, satte ord på djupe lengsler og strenger i deres eget liv. Det er levd liv som kommer til uttrykk i ord. Jeg ber Herren om ord fra mitt hjerte, som kan formes til ord på mine lepper. Hva hjelper det å be ord med leppene, hvis ikke hjertet er berørt.

1 kommentar:

Broder i Kristus sa...

Hvor mange tenker på at å puste er en nåde i seg selv fra Gud. Hvor lenge kan vi leve uten å puste.Med hvert pust takker jeg Gud for at han elsker oss så høyt at vi kan puste liv inn i oss med Hans nåde. Vi setter ikke pris på dette før vi kjenner oss syke eller på slutten av livet der Gud tar tilbake pusten då vi kjemper om å få luft før vi dør.Takk Gud både for pusten som gir kroppen liv og den Hellige pust fra deg som gir sjelen liv ved den Hellige Ånden. Må vi takke for din kjærlighet som gir oss kraft hver dag selv om vårt skrøpelige jeg ikke takker. Tilgi og takk Gud for gaven du gir oss uten vi er takknemlig før det er i siste time.