søndag, mai 29, 2011

I dag 100 år siden Annie Skau Berntsen ble født


På gudstjenesten i Toten frikirke i formiddag minnet pastor Ivar Johnsen oss om at det i dag er nøyaktig 100 år siden Annie Skau Berntsen ble født.

Vi er mange som har mye å takke søster Annie for. Min generasjon husker TV programmet "Dette er ditt liv", hvor Annie Skau Berntsen ble landskjent i løpet av sendingen. En av gjestene i programmet var vekkelseskjempen Frank Mangs. På en enkel, men svært gripende måte, vitnet søster Annie om sin kjære Frelser og fortalte om de mange under hun hadde opplevd i sitt liv og tjeneste både i Kina og Hong Kong. På den tiden da TV programmet som Harald Tusberg ledet, ble sendt, arbeidet jeg som journalist i avisen Samhold her på Gjøvik. En av naboene mine var en bror av søster Annie og avisen bestemte at vi skulle lage et intervju med ham om sin berømte søster. Annie Skau Berntsen var flere ganger på besøk hos broren, og i den anledning møtte vi henne. Hun hadde et spesielt hjerte til en funksjonshemmet gutt som også er en av mine gode venner. Det sier noe om hennes store hjerte, både for Jesus og for de minste i samfunnet.

En annen som hadde mye å takke Annie Skau Berntsen for var Ngai Sau Chun To. I et intervju med Ingunn Rui i Misjonsbladet forteller hun:

"Var det ikke for søster Annie Skau Berntsen, hadde jeg aldri blitt en kristen."

Jeg siterer fra Misjonsbladet fra 12. august 2009:

" Hun tilhører den første generasjon kristne i Misjonsforbundet i Hong Kong. Sammen med ektemannen Wing Hang, datteren Tiffany, pastor Chan Lin Wu og sekretær Katherine Yeung besøkte hun Norge i juli. Vennebesøk på Sunnmøre, en snartur med tog til Flåm og fjortur til Gudvangen var blant innslagene på programmet. Omvisning i Oslo, inkludert Misjonsforbundets kontor, Oslo Misjonskirke, Vigelandsparken, Holmenkollen og Bogstad gård inngikk også. Viktig for kineserne var det dessuten å komme til Horten og søster Annie Skau Berntsens grav, selv om flertallet hadde vært der før.

- Jeg var blant elevene på Holm Glad Memorial College som Annie startet ungdomsarbeid for. Jeg var ti år og glemmer det aldri, forsikrer Ngai Sau Chun To, som kom til tro gjennom dette. Hun har senere vært en av søylene i Misjonsforbundet i hjembyen. Hun var første innskrevne medlem i den eldste menigheten, Kin Lok, og har tjent Gud og Misjonsforbundet trofast som barnehagerektor i over 30 år. Chan Lin Wu har vært bibelkvinne/pastor like lenge.

De to Hong Kong-kvinnene ledet minnestunden ved Annies grav. Her ble det bedt med intensitet og glede over minnene og arven etter den norske sykepleieren som fikk bety så mye for mange - gjennom sykehuset Håpets Havn, skoler, barnehager og menigheter. De fem tilreisende sang også kinesiske salmer ved graven, blant dem Annies yndlingssang. – Vi sang den også da Annie lå syk i Hong Kong, minnes de.
Guds fred
Også den yngre generasjon husker Annie Skau Berntsen med glede. – Jeg ble kjent med henne da jeg var småjente. Hun satt i rullestol og sa alltid ”ping an” – Guds fred – når vi møttes. Jeg er stolt av at jeg kjente henne, sier Tiffany (25).

På den legendariske Hong Kong-misjonærens grav er det preget et kors og et kornaks. - Annie var hvetekornet som falt i jorden slik at vi fikk være en del av første grøden i Hong Kong, konkluderer rektor To og pastor Wu med takknemlighet."

Ingen kommentarer: