torsdag, mai 19, 2011

Ren, salvet lovprisning og tilbedelse

For tiden studerer jeg Guds ord med henblikk på dette å leve i Guds nærhet, og i den forbindelse leste jeg noe den internasjonalt anerkjente bibellæreren, Derek Prince (bildet), sa i et radioprogram på 1980-tallet.

"Jeg har hatt det privilegium å reise rundt og drive menighetsarbeid i mange ulike land verden over. Jeg har vært på mange steder som Herrens Ånd har satt i bevegelse, hvor Herrens Ånd ble utøst og åndelige gaver var i virksomhet. Men jeg har vært på få steder hvor det var sann, ren og salvet lovprisning og tilbedelse til Gud.

Når du kommer til Gud i åndelig tilbedelse, kommer du inn i fellesskap med Gud. Gjennom tilbedelse og fellesskap mottar du åpenbaring. Selv om jeg ikke lærer om dette som et redskap til å få noe fra Gud, er det likevel sant at når vi nærmer oss Gud, på et alminnelig anerkjent grunnlag og med lovprisning og tilbedelse som Gud anerkjenner, er det i virkeligheten ingen grense for hva Gud kan gjøre for oss."

Så sant dette er. For slik har jeg opplevd det mange ganger. Men det er viktig å understreke at det er forskjell på lovprisning og tilbedelse.

Det står i Salme 100,4:

"Gå inn gjennom hans porter med takkesang, inn i hans forgårder med lovsang. Tak ham, og pris hans navn. For Herren er god, hans miskunnhet varer til evig tid, og hans trofasthet fra slekt til slekt."

Tilbedelse er noe bare Den Hellige Ånd kan føre oss inn i.

Ingen kommentarer: