torsdag, juni 02, 2011

Er menigheten blitt en hurtigmat leverandør?

Brady Boyd (bildet), pastor for en av de såkalte "mega-kirkene" i USA stiller seg selv et meget betimelig spørsmål for tiden:

"Har vi, amerikanske pastorer, gitt opp vårt kall som hyrder og uten å vite det blitt hurtigmat entreprenører som har bygget opp en religiøs business og ikke en menighet?"

Boyd er opptatt av at amerikanske pastorer er så fiksert på tall, på hvor mange som kommer til deres gudstjenester og hvor stor menigheten deres er.

"Menigheten er ikke et produkt som skal konsumeres på samme måte som et medlemsskap i et treningssenter, men en hellig samling av syndere som blir hellige på grunn av Guds nåde. Vi ønsker å bli det Eugene Peterson kaller 'et pastor-lag' ikke en gjeng skopussere."

Det er flott at pastor Brady Boyd setter dette på dagsorden. Det er svært nødvendig. Men like nødvendig som dette er å sette søkelyset på hva pastorene serverer fra talerstolen hver søndag! Er det virkelig Guds ord folket får, eller er det fordrag om hvordan de kan få bedre selvbilde og være lykkelige og ikke minst lykkes i livet? Hvor er forkynnelsen av korset blitt av?

Hva hjelper det om man stuver sammen en stor mengde mennesker i et lokale, hvis det de serveres der er noe annet enn evangeliet om Guds rike? Og gjøres det disipler?

1 kommentar:

NuffeTurid sa...

Ja, dette er et alvorlig spørsmål enten en bor i Amerika eller i verden forøvrig.
Har vært med på mye bra opp gjennom årene som Jesustroende. Det har likevel hendt ganske ofte faktisk, at jeg også har lurt på hvor det blir av det enkle og livsviktige spørsmålet om hva en gjør med Jesus og det Han gjorde for oss på Gollgata.
Det har skjedd masse flott i mange sammenhenger jeg har vært borte i i korte eller lengre perioder, og mye av det har vært ting som i høyeste grad er viktig for oss for at livet skal fungere og troen på en god Far i himmelen kan bli etablert.
Jeg har "huset fullt" av cd-er, dvd- er, kasetter, videoer osv fra møter og serier over hele verden. Noe av det har jeg deltatt på og annet har jeg kjøpt ellers. Den serien jeg har hørt mest på - igjen og igjen- er serien om den fantastiske og evige kraften i Jesu Blod. Ingen ting i universet har større makt enn Jesu Blod. Tenk å få lov å ta del i det!!! Det er en uvurdelig skatt i livet.
Da jeg ble frelst, fikk jeg et" åndelig apotek" av vår ungdomsleder. Det inneholdt Bibelvers som omhandlet blodet og kraften I Jesu navn. Det biblioteket bruker jeg fortsatt - etter 38 år.