søndag, juni 26, 2011

Sommerstevne med verdensvid misjon i fokus


Når disse linjene skrives har jeg nettopp kommet hjem fra Bjorliheimen Hotel på Bjorli, hvor jeg har hatt gleden av å tale på 10 års jubileet og sommerstevnet til Litteraturmisjonen. De oppsatte talerne meldte avbud like før stevnet startet, og jeg fikk en forespørsel om jeg kunne komme i stedet for dem. Litteraturmisjonen visste jeg ingenting om, men han som spurte er en god venn av meg, Roar Haldorsen Strat, og jeg kjente det var riktig å takke ja. Roar kjenner jeg fra tiden jeg var med i styret for Operasjon Mobilisering. Han leder i dag den norske avdelingen av misjonsorganisasjonen Frontiers, som arbeider araberlandene.

For meg personlig ble det en veldig sterk opplevelse av å få del i et misjonseventyr. Jeg skal senere lage en egen presentasjon av litteraturmisjonen på bloggen her, men nevner her kort: De driver et trykkeri på Sri Lanka som trykker tusenvis av bibler og kristen litteratur for Kina, Burma, den arabiske verden. Lørdag gav Gunnar Andås, som er nevø til gründeren Arnfinn Andås, en kort lysbildepresentasjon av arbeidet på Sri Lanka, og jeg ble så grepet av det jeg så at jeg tenkte: Dette er min misjon! Dette vil jeg støtte. Men mer om det senere.

Jeg talte fredag kveld over emnet: "Hva ser du?", lørdag hadde jeg en bibeltime med tema: Gudslengsel og Gudsnærvær, og på festkvelden lørdag talte jeg om hvordan Gud kaller og lokker sitt folk ut i ørkenen for å få deres udelte oppmerksomhet og dermed kunne tale til dem personlig.

På bildet ser du Jan Erik Lehre som er formann for Litteraturmisjonen, og som også eier Bjorliheimen Hotel. Han skal snart bli forsamlingsleder i Misjonssalen i Oslo.

Ingen kommentarer: