lørdag, juli 16, 2011

Vi må våge å snakke om lidelsens problem

Lidelse er et globalt og alltid tilstedeværende problem. Likevel tror forfatteren Palmer Chichen (bildet), at kristne ikke klarer å å snakke om dette.

I hans nye bok, God Can't Sleep: Waiting for Daylight on Life's Dark Nights, forsøker han å gi en teologisk refleksjon for å hjelpe oss til å forstå lidelsen bedre.

Det handler for det første om ikke å rømme fra smerten. I stedet handler det om å forstå at Gud er til stede i våre tøffeste prøvelser. Gud bruker disse tidene, sier Chichen, til å forandre oss og gjøre oss mer modne.

"Jeg tror de fleste kristne ikke har tenkt så mye eller tenkt dypt om lidelsens problem og om prøvelser i det hele tatt. Hvorfor tillater Gud - som har makt til å ikke la det skje - det skje likevel? Og fordi vi ikke tenker igjennom disse spørsmålene har vi heller ikke noe å møte de vanskelige situasjonene med, når de skjer," sier Palmer Chichen.

Ideen til boken kom når Chichen bodde i Afrika. En ung jente ble brent til døde i forbindelse med en lysmesse før jul. Som et resultat av denne ulykken begynte Chichen og andre å søke etter svar på lidelsens gåte.

"Jeg hadde ikke tenkt eller talt mye om lidelsens problem, enda jeg hadde vært pastor i 15 år, før denne ulykken skjedde. Jo mer jeg studerte dette emnet, jo mer forstod jeg at jeg ikke hadde forstått mye," sier Palmer Chichen.

Han påstår heller ikke at han har alle svarene i dag. Men han arbeider med spørsmålene, og hans teologi formes ikke bare av hva han leser, men ut fra det livet han lever. Ikke minst har livet i Afrika gitt ham andre perspektiver, enn livet her i Vesten. Chichen og hans kone levde i Liberia da krigen brøt ut der. Han har sett krigens lidelser på nært hold. Liberia var kanskje den mest "kristne" av alle Afrikas nasjoner. Det reiste mange problematiske spørsmål.

I dag underviser Palmer Chichen om lidelsens teologi. Det er innsikten av et prøvd liv han nå formidler i sin nye bok.

Ingen kommentarer: