lørdag, juli 16, 2011

Vil Israel angripe Iran innen september?

Det er flere ting som tyder på at Midt-Østen konflikten trappes ytterligere opp i løpet av ukene som ligger foran oss. The Jerusalem Post melder i dag i sin nettutgave at Robert Baer, en tidligere CIA offiser som har tilbrakt mer enn 21 år i Midt-Østen, blant annet i Libanon og Syria, har uttalt til en amerikansk radio-stasjon at det er sannsynlig at Israel vil angripe Iran i september. Baer oppgir ingen kilde for sine påstander, men han henviser til advarslene fra tidligere Mossad-sjef, Meir Dagan, som "ingen bløff". Den tidligere Mossad-sjefen har advart mot et slikt angrep. Han mener det kan føre til en regional krig hvor Hizbollah vil kunne skyte raketter mot Israel fra Iran. Robert Baer mener det er sannsynlig at Israel vil angripe Iran før en palestinsk statsdannelse vil proklameres.

The Times i London skriver i dag at Syria har gitt Hizbolla åtte Scud raketter med en rekkevidde på 700 kilometer. Damaskus er i økende grad blitt et utskipningssted for raketter og andre våpen til Hizbollah grupper. Med så lang rekkevidde vil flere byer i Israel være innen rekkevidden.

Og som om ikke dette er nok: Den palestinske forhandleren Saeb Erekat sier i dag at Den arabiske liga vil presentere en resolusjon til FN på vegne av palestinerne. Han bekrefter at Abu Masen (Mahmod Abbas) også vil personlig presentere be FN om en anerkjenne av en palestinsk stat.

Presset mot Israel øker på alle områder. Dette er en tid for å intensivere vår forbønn for Israels land og folk.

2 kommentarer:

uverdig liten tjener av Jesus sa...

Jeg er så sliten at jeg er tom for tårer etter å se alt det Jesus har gjort for å hindre blodbad i verden.
Hvem er det som har fått muslimene til å se mot sine egene grådige hatiske folk for å be om bedre land med rettferdighet. Jesus har også lagt på hjerte til hele den arabiske verden at Israel skal få beholde sine grenser. Jesus tilgi oss for vi vet ikke hva vi gjør mot deg, jeg gråter med deg over alt du prøver på blir møtt med liten støtte.Jesus du kommer ikke til å stoppe noen bombe med dine hender for dem er så slitene av å trøste alle som lder. Jesus tilgi oss for at vi ikke kan kalles fredens barn. Jeg skammer meg Jesus over at vi ikke er fredens barn ,jeg skammer meg så mye Jesus over oss.Jesus tilgi oss tilgi oss.

Anonym sa...

Interessant bidrag!

Men jeg må nok si meg uenig med det!
Jeg syns Robert Baer er veldig flink med sine ideer og forslag på hvordan man skal komme til en endelig løsning. Men jeg tror det var i 2009 en gang hvor han sa det er 50% sjanse for at Israel skal angripe Iran.

Årsaken til at et angrep vil ikke komme fra Israel er det at Israel vil bli fullstendig splittet politisk, mens det motsatte er tilfelle for Iran. Idag er Israelitterne vinnere i den maktpolitiske skiften som er i ferd med å skje i Syria. Hvorfor skulle de ødelegge det for seg selv. Israelske politikere virker mer rasjonelle enn som så!