søndag, august 21, 2011

Kristi kropp - kalt til å være Treenighetens fellesskap, del 2

2. Kirken er et trinitarisk tilbedende fellesskap

Når kirken tilber, og ofte eksplisitt i dens hymner, tilber Treenigheten: Fader, Sønn og Helligånd. I tilbedelse dras fellesskapet av de troende nær til Gud og lærer å forstå Guds kreative kjærlighet og omsorg for alle Han har skapt, Sønnens 'avkall for seg selv" for å bli tjener for vår frelse, og Åndens kall som drar oss til Jesus og driver oss til 'å gå ut i all verden', slik Faderen har sendt Sønnen.

"For likesom Faderen har liv i seg selv, slik har han også gitt Sønnen og ha liv i seg selv." (Joh 5,26)

"Likesom Faderen har elsket meg, så har jeg elsket dere. Bli i min kjærlighet." (Joh 15,9)

"Jesus sa da igjen til dem: Fred være med dere! Likesom Faderen har utsendt meg, sender også jeg dere." (Joh 20,21)

På denne måten danner Treenigheten selve grunnlaget for kirkens misjon idet fellesskapet responderer til Treenighetens kall til å delta i Guds misjon. Genuin tilbedelse resulterer i misjon.

Billedtekst: Fra en samling med anabaptistiske grupper i Sør-Amerika.

(fortsettes)

Ingen kommentarer: