lørdag, september 24, 2011

Kirken er bare kirke når den er til for andre, del 4

Her er fjerde del av søndagens preken i Brumunddal baptistmenighet:

Jeg klarer altså ikke å slippe radikaliteten i Jesu ord i Matt 25,35-36:

"For jeg var sulten, og dere ga meg mat; jeg var tørst, og dere ga meg drikke; jeg var fremmed, og dere tok imot meg; jeg var naken, og dere kledde meg; jeg var syk, og dere så til meg; jeg var i fengsel, og dere besøkte meg."

Får dere med dere hva Jesus sier? Jeg tror ikke vi helt griper ordene.

Under forberedelsene til det jeg skulle tale om i dag valgte jeg å slå opp i noen av de bibelkommentarene jeg har hjemme i mitt bibliotek. Jeg var interessert i å få vite noe om hvordan de tolker disse versene. Det er med beklagelse jeg må si at ikke en av dem er i nærheten av å understreke den radikaliteten som Jesus taler om i disse versene. Jo, de snakker alle om viktigheten av å gjøre gode gjerninger: Hjelpe mennesker som lider, og det faktum at gode gjerninger er en frukt av sann tro. Så langt er alt bra.

Men Jesus går mye lenger enn dette i Matt 25. Så langt jeg kan se, sier Jesus:

Den som besøker en fange, gir klær til en naken, ønsker en fremmed velkommen, kler og ønsker Gud velkommen! Dette er virkelig et mysterium, og veldig radikalt.

(fortsettes)

Ingen kommentarer: