onsdag, oktober 26, 2011

Den billige nåden er nåden som rettferdiggjør synden, ikke synderen

Jeg har nettopp begynt å lese den nye oversettelsen av Dietrich Bonhoeffers klassiker "Nachfolge", i Knut Grønviks glimrende oversettelse.

Igjen slår det meg hvor aktuell Bonhoeffer er, selv så mange år etter sin død. Den lutherske teologen, som led martyrdøden bare noen få dager før krigens slutt, blottlegger det som er en av vår tids store utfordringer: den billige nåden. Det er Bonhoeffer som lanserte begrepet, som er særdeles beskrivende. Hør bare:

"Billig nåde er vår kirkes dødsfiende. I dag står kampen om den dyre nåden. Billig nåde er nåde til utsalgspris, tilgivelse og trøst på billigsalg, rabbaterte sakramenter. Billig nåde er nåde som kirkens uutømmelige forråd, et kammer man lettvint, grenseløst og uten betenkeligheter øser av, nåde uten noen pris, nåde som ikke koster noe. Det skal jo ligge i selve nådens vesen at regningen er betalt på forhånd for alle tider. Med henvisning til den forhåndsbetalte regningen kan man så få allting gratis. Kostnadene har vært uendelig store, og følgelig er det også uendelige muligheter til å bruke og sløse. Hva skulle nåde være, om den ikke var billig?

Billig nåde er nåde som læresetning, som prinsipp, som system. Billig nåde er tilgivelse som en allmenn sannhet, Guds kjærlighet som kristelig forestilling om Gud. Sier man ja til den, har man allerede tilgivelse for sine synder. En kirke som forfekter denne nådelæren, har dermed også selv del i nåden. I en slik kirke finner verden billig dekke for sine synder, synder den ikke angrer og slett ikke øsnker å settes fri fra. Billig nåde fornekter derfor Guds levende ord, den fornekter at Guds ord ble menneske.

Billig nåde rettferdiggjør synden, ikke synderen. Ettersom nåden likevel utretter alt av seg selv, kan jo alt bare fortsette som før...

En kristen kan altså like godt leve som resten av verden, ligne verden i ett og alt og må for all del - det ville vært svermerisk kjetteri! - ikke driste seg til å føre et annet liv under nåden enn under synden."

3 kommentarer:

broder i Kristus sa...

At Gud har ledet deg til dette for å vekke kristenfolket til å se på fruktene av frelsen. Jeg vil våge å påstå at misbruk av nåden er den største faren i endetiden.Faren er så stor for det behager dét gamle mennesket til predikanter å fornekte det nye menneske for å behage dem som lever i egoistisk selvisk vil seg selv synde liv som ikke vil slippe det gammel livet. Man kan gjerne ha mange penger men hjerte og samvittighet må styre handlingene til det gode. Denne kampen er viktig for så mange er fanget i forførelser som dem ikke vil se for det behager det gammle menneske. da sier dem "du tar fra oss gleden med å kose oss for du er så lovisk og konservativ" Dem ser ikke gleden med å la det sanne menneske få komme frem som er fylt med glede og kjærlighet fra en høyere del en dem har smakt før.

Anonym sa...

Sterkt! Og så viktig i dagens Norge. Særlig pga den såkalte "nådeforkynnelsen" som har ført til aksept for å leve i sin synd, med Guds velsignelse.

Anonym sa...

Problemet er at folk leser at: Dette er Mitt bud, at dere skal elske hverandre som Jeg har elsket dere.

Og de tror at de klarer det av seg selv. Uten å gå veien, uten å la Gud forandre dems indre, uten å være villig til å la Gud gjøre underet i seg.

Da blir det jo mennesket som prøver å klare å elske sin neste, og det klarer dem ikke.

Det blir en falsk kjærlighet.
Og det er denne falske kjærligheten som ødelegger kristendommen idag.

Veien for å oppfylle dette budet er jo igjennom Jesus(Guds Ord),
Men folk har ikke kjærlighet til sannheten(Jesus/Guds Ord) idag. Det er jo dette som er hele prosessen. men folk hopper over det av Jesus/sannheten/veien dem ikke vil ha. Og da kommer dem ikke til Faderen, da kommer dem ikke til livet. Det blir et falskt liv, en falsk kristendom og tro meg den falske kjærligheten tåler ikke alt utholder ikke alt, den elsker ikke sin neste som seg selv, de elsker ikke hverandre slik Gud har elsket dem. De prøver å selvstendig gjøre det samme som Gud, men vi vet hvor det kommer fra. Fra han som ville være Gud lik.