torsdag, oktober 20, 2011

Du er aldri for gammel for Gud

Alder har aldri vært noe hinder for at Gud kan kalle et menneske til tjeneste i Guds rike, og noen av de vi leser om i Bibelen begynte først å virke for Herren når de var blitt riktig gamle.

Noen få måneder etter at Gef Smock (kvinnen midt på bildet), var født i Michigan i 1933, sa hun sine første ord - på makedonsk. Men det skulle ta mer enn 70 år før hun skulle bruke språket hun lærte fra fødselen, til å dele evangeliet med det makedonske folket.

- Noen ganger undrer jeg meg over at han ventet til jeg var i 70 årene før Han kalte meg, men det er Hans timing, ikke min, sier hun.

Gef Smock, er en av de eldste misjonærene som er sendt ut av det internasjonale misjonsstyret til Sørstatsbaptistene. Hun reiste ut som 78 åring. Hun er født av et makedonsk ektepar som var bosatt i USA. Hun vokste opp og snakket både flytende makedonsk og engelsk, men skammet seg over sin makedonske bakgrunn.

"Noen ganger da vi var ute for å handle, begynte mor plutselig å snakke makedonsk. Jeg ble så flau, jeg ville bare snakke engelsk," forteller Gef Smock.

Men over tid forandret Gud hjertet til Gef Smock. Hun giftet seg med Donald Smock, en amerikansk diplomat, og de bodde i mange ulike land, men aldri i Makedonia. De adopterte to barn, blant annet en jente fra Makedonia, men dro aldri dit.

Så - i 2001, på deres 33 bryllupsdag, dør Donald Smock.

"Barna ringte for å ønske oss til lykke med bryllupsdagen, mens jeg måtte fortelle dem at deres far var død," minnes Gef Smock.

Lenge før dette skjedde hadde hun følt et kall til å reise ut som misjonær, og da noen fortalte henne om en misjonskonferanse, dro hun dit. Når taleren inviterte de som hadde et misjonskall til å komme frem til plattformen, reiste hun seg og gikk frem. Da var hun 70!

Alle årene med reiser sammen med hennes mann hadde forberedt henne for tjenesten. I dag driver hun med språkundervisning for sigøynere i Skopje, de fleste av dem er nominelle muslimer.

Ingen kommentarer: