søndag, oktober 09, 2011

En kveld for å mimre om Pskov og Russland

Det har vært en begivenhetsrik søndag. På formiddagen talte jeg i Brumunddal baptistmenighet, og i ettermiddag har vi hatt besøk av en god venn av familien: Galina Galkins, som har vært min tolk de gangene jeg har vært i Russland for å besøke ulike menigheter i byen Pskov (bildet) og omkringliggende områdene.

Sist vi var i denne vakre byen med sin over 1100-årige historie var i 2005. Her har vi mange gode venner, og kan se tilbake på gode, og sterke opplevelser. Både i forbindelse med undervisningen ved pinseunionens bibelskole, og ikke minst de ca 10 menighetene vi besøkte i Pskov-distriktet. Det var spennende å komme til små landsbyer hvor vi leide kinoer for å forkynne evangeliet. Noen av stedene fantes det ikke noen menighet fra før av. Det er hyggelig å sitte en slik mørk oktoberkveld som denne å mimre, om de som fikk møte Jesus for første gang, de som ble helbredet, de som opplevde fornyelse i sitt trosliv - og ikke minst alle de som delte erfaringer med oss, opplevelser, liv. Mange av dem hadde levd harde tøffe liv, og det bar de også preg av.

Jeg glemmer ikke en mann som ble en kristen i det første møtet jeg preket. Det var i byen Petschoy, på grensen til Estland. Han var alkoholiker, men møtet med Jesus snudde opp med på livet hans. Det var en sterk opplevelse å følge ham i årene som fulgte. Livet hans var totalt forandret. Siste gangen jeg så ham fortalte han meg at han var så lykkelig. Han hadde forlovet seg med en enke i menigheten, og han som aldri hadde hatt noe forhold til en kvinne før, opplevde seg nå så elsket. De to skulle gifte seg noen måneder etter jeg dro hjem. Året etter var han ikke til stede på gudstjenesten hvor jeg skulle preke, og jeg spurte etter ham. Da fikk jeg vite at han var død. Han skulle feire det kommende bryllupet, og de gamle vennene lurte ham til å smake alkohol igjen. Det tålte han ikke, og full som han var, ble han innbrakt på politistasjonen. Hva som skjedde der, vet vi ikke helt, men det endte med at han ble banket opp av politiet og døde av skadene de påførte ham. Politivold er en ikke-sak i Russland. Noen etterforskning mot politiet ble aldri igangsatt. Han var jo bare en fyllik, i deres øyne.

Jeg drømmer om å reise tilbake til Russland igjen, men vet ikke om det noensinne blir en realitet. Russland har ligget på mitt hjerte siden jeg ble en kristen i 1972, og er svært interessert i landets historie, kultur og menigheter. Galina har lovet meg å være min tolk igjen - om det skulle bli en ny tur. Det er jeg veldig glad for.

På bildet sees blant annet Treenighetskatedralen ved de gamle festningsmurene rundt byen. Den er fra det 17 århundre. Jeg skal skrive om den senere.

Ingen kommentarer: