torsdag, oktober 06, 2011

Svenske med godt forsvar for Jesu ikke-volds undervisning

Jeg vet ikke hvem Emmanuel Bäckryd er, annet enn at han er svensk, oppvokst i Frankrike, har skrevet flere bøker og tilhører Ryttergårdskyrkan (Evangeliska Frikyrkan). I dag publiserer Dagen i Sverige en knakende god artikkel, som også norske lesere burde få del i. Du finner en link nederst i denne artikkelen, så du kan lese den i sin helhet. Jeg skal bare gi deg noen få smakebiter, og la oss begynne med en som kanskje vil provosere?

"Jag hävdar att den som argumenterar för kristnas deltagande i väpnade konflikter inte riktigt har dragit de fulla konsekvenserna av julens, påskens och pingstens budskap."

Det er en sterk påstand. Men jeg tror Emmanuel Bäckryd har aldeles rett. Egentlig burde påstanden ikke ha vakt reaksjoner i det hele tatt, ganske enkelt fordi Jesu budskap om Guds rike er et budskap om ikke-vold. Men dessverre er ikke Bergprekenen noe som er blitt løftet frem i søndagens gudstjenester eller bibelundervisning generelt. Derimot er vi blitt fostret opp med en teologi om såkalt "rettferdig krig". Om dette skriver Bäckryd:

"Hänvisningar till den tradition som företräds av teologer som Augustinus och Thomas av Aquino, övertygar mig inte längre. Den liering med makten, som inleddes på 300-talet och som genom historien tagit sig olika uttryck (beroende på om makten varit den romerska kejsaren, en medeltida enhetskultur eller en modern nationalstat), var en förändring av gigantiska mått, och jag menar att den påverkat kristnas förhållningssätt till våld ända in i våra dagar."

Fordi jeg selv har en pasifistisk, ikke-voldelig overbevisning, bygget på Det nye testamente, har jeg de siste årene deltatt i en rekke samtaler om dette emnet. Det som overrasker meg hos motparten er å se med hvilken energi de forsøker å finne støtte for testen om den "rettferdige krig". Denne bloggen inneholder over 5000 artikler. Jeg har skrevet om mangt og mye, men det er ingenting jeg får så sterke reaksjoner på som når jeg skriver om pasifisme, ikke-vold og Bergprekenen. Jeg undres på hvorfor? Emmanuel Bäckryd er overbevist om at vi må vende tilbake til kilden, til Bergprekenen. Hør bare:

"När en kristen ska ta ställning i denna fråga, gäller det därför att gå tillbaka till källan. Utan naiv idealisering förstås, men ändå. Hur var det allting började? En del menar att Bergspredikans uppmaningar till icke-våld gäller på individnivå, men att det på samhällsnivå finns andra måttstockar för oss kristna. En sådan individualistisk läsning av Bergspredikan är ytterst problematisk. När Jesus samlar lärjungar omkring sig, skapar han nämligen ett nytt folk. Hur ska vi som Guds folk bete oss mot varandra och mot vår omgivning? Detta handlar Bergspredikan om. Det handlar inte om individers privatmoral. Det handlar om vad som ska karakterisera Guds folk."

Det får holde med smakebiter av Emmanuel Bäckryd glimrende artikkel. Ta deg tid til å lese den, og hvorfor ikke bruke tid på å tenke igjennom om begrepet "rettferdig krig" holder.

Du finner artikkelen her:
http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=279918

Ingen kommentarer: