mandag, november 14, 2011

John Stott's daglige bønn

Den evangelikale lederen, John Stott (bildet), en av de viktigste bidragsyterne til Lausanne-pakten, døde 27. juli i år. Fredag ble det holdt en minnemarkering i USA, ved Wheaton College. Stott, som ble 90 år gammel, skrev over 50 bøker. Kanskje den viktigste - Basic Christianity - er blitt solgt i over en million eksemplarer i over 25 språk. Time Magazine kåret i 2005 John Stott til en av de 100 mest inflytelsesrike personene i verden.

John Stott ba en bønn hver eneste dag. I forbindelse med minneseremonien i Wheaton ble den offentliggjort. Jeg har oversatt den slik:

"Himmelske Far, jeg ber om at jeg denne dagen må leve i Ditt nærvær, og få være mer og mer til Ditt behag. Herre Jesus, jeg ber om at jeg denne dagen må ta mitt kors opp og følge Deg. Hellige Ånd, jeg ber om at Du denne dagen må fylle meg med Deg selv og sørge for at Din frukt blir moden i mitt liv.

Kjærlighet, glede, fred, tålmodighet, vennlighet, godhet, trofasthet, og selvkontroll.

Hellige, velsignede og herlige Treenighet, tre personer i en Gud, forbarm Deg over meg. Allmektige Gud, skaper og opprettholder av universet, jeg tilber Deg.

Herre Jesus Kristus, Frelser og Verdens Herre, jeg tilber Deg.

Hellige Ånd, Helliggjøreren av Guds folk, jeg tilber Deg.

Ære være Faderen og Sønnen og Den Hellige Ånd. Som det var i begynnelsen, så også nå, og til evig tid. Amen."

2 kommentarer:

Toggy sa...

I all ydmykhet må jeg få kommentere en ting: Jeg har brukt denne flotte bønnen av John Stott, men la merke til at en av Åndens ni gaver kanskje er utlatt, nemlig ydmykhet (gentleness)!Stemmer det?

Bjørn Olav sa...

Det kan nok være at det er jeg som har glemt det ut. Takk for at du gjorde meg oppmerksom på dette!