lørdag, november 12, 2011

Ting jeg ikke kan være foruten

Det er noen ting jeg ikke kan være foruten: min bønnesnor, mitt gripekors, min personlige Bibel, min bønnebok og mitt Kristusikon.

Bønnesnoren: Enten bærer jeg den rundt håndleddet, eller jeg har den med meg i min lomme. Jeg bruker den når jeg ber Jesusbønnen. Få bønner har betydd mer for meg enn nettopp Jesusbønnen. Den bringer meg inn i Gud nærvær, den gir meg ro og fred. Bønnesnoren hjelper meg til å holde meg konsentrert. Jeg har flere, men det er spesielt to jeg er glad i. Den ene er laget av søsken i kommuniteten på Bjärka Säby, en andre er laget av nonner ved et hvite-russisk kloster, og velsignet på Selja.

Gripekorset: Dette lille korset laget av oliventre av kristne i Betlehem er alltid i min lomme. Jeg tar det ofte frem og griper tak i korset. Det minner meg hele tiden om at korset må være det sentrale i mitt liv: både med tanke på Jesu fullkomne frelsesverk, og en påminnelse om selvlivets død. Jeg har begynt å preke mens jeg holder fast i korset, for hele tiden å minne meg selv om Jesu død og oppstandelse.

Bibelen: Jeg glemmer ikke biskop Thomas som underviste om betydningen av det personlige bibelstudiet i forbindelse med en retreat på Bjärka Säby. Han la mye klokt denne koptiske biskopen om det, som jeg ikke skal nevne i denne sammenhengen. Men jeg glemmer ikke det han sa om at Bibelen vår må være vår egen personlige, som en skatt man holder for seg selv, og ikke viser andre. Den har personlige understrekninger, datoer, minner, bladene er merket av tårer, av slitasje. Jeg har hatt mange opp gjennom årene. Nå gleder jeg meg til å ta fatt på en ny. Jeg bærer den alltid med meg, over alt hvor jeg er.

Bønneboken: For noen år siden begynte jeg å samle på bønner. Når jeg finner en bønn et sted som griper meg, eller Gud gir meg ord i spesiell situasjon, skriver jeg den ned i den lille boken, som alltid ligger i ryggsekken min. Jeg vender stadig tilbake til denne lille notatboken, leser opp igjen bønner jeg har bedt i ulike situasjoner, og som jeg er blitt så glad i.

Kristus-ikonet: Over senga mi har jeg et Kristus-ikon. Det minner meg om - når jeg våkner og når jeg skal sovne - hvem som er den viktigste personen i mitt liv.

Ingen kommentarer: