lørdag, desember 10, 2011

En Kristi vellukt

Ordene fra 2.Kor 2,15-16 har talt så sterkt til meg om dagen:

"For vi er Kristi vellukt for Gud, blant dem som blir frelst, og blant dem som går fortapt. For de siste en duft av død til død, for de første en duft av liv til liv."

Når jeg tenker på de ordene, tenker jeg også på mor Teresa. Hun spredte Kristi vellukt rundt seg. Hennes daglige bønn var denne:

"Jesus, hjelp meg å spre Din vellukt over alt hvor jeg går. Overstrøm min sjel med Din ånd og kjærlighet. Gjennomtreng og ta i eie hele mitt vesen så fullstendig at mitt liv bare blir et gjenskinn av Ditt".

Hva sprer jeg rundt meg i dag?
Hvilket inntrykk etterlater jeg meg?

2 kommentarer:

Tommy Aanstad sa...

Dr.Atef, en god egyptisk venn, tidligere koptisk prest, snakket en dag i sin undervisning om dette med hvordan vi må se til at Jesus får vokse i oss og brukte bildet med en baby. Som nyfødte kristne er Jesus som en baby (av størrelse) i oss, og nå er det opp til oss å se til at dette barnet får den næring det trenger til å vokse. Samtidig tror jeg vi må sørge for å rydde plass til ham der inne, slik at det ikke er elementer der som tar den plassen han ellers kunne fått. Ikke nok med dette, Atef snakket videre om at han også videre kan "okkupere" mye av plassen rundt oss. Da kommer vi inn i den dimensjonen hvor menneskene rundt oss lettere vil legge merke til, føle, Jesu nærvær. Da blir det slik at mennesker vil komme og like å være sammen med oss, og evangelisering får et nytt og mer riktig og bibelsk ansikt. Det er ikke lenger vi som prøver å presse noe på noen men det skjer på en helt annen måte, ved at mennesker kommer til oss og stiller spørsmål rundt det de opplever når de merker Jesu nærvær. Jeg vil tro at dette nærværet rundt oss, også vil få følger i undergjerninger der hvor dette nærværet berører områder/personer med behov. Tommy.

Bjørn Olav sa...

Takk for at du delte dette, Tommy. Dessverre har jeg ikke hatt privilegiet av å møte Dr Atef. Jeg har hørt mye om ham, og skulle så gjerne hatt del i hans undervisning. Og det du siterer ham på her bekrefter bare dette. Så sant det er.