søndag, desember 11, 2011

Hva et prospektkort kan gjøre med meg

Her om dagen fikk jeg en pakke i posten. Den inneholdt et gresk ortodoks velsignelseskors i tre, og et prospektkort. Gaven var gitt av den ortodokse biskop Kyrillos, som er blitt en god venn. Det vakre velsignelseskorset skal brukes når Kristi himmelfartskapellet tas i bruk til våren.

Prospektkortet var fra Egypt, og er et bilde av Hl. Katharinaklostret i Sinai ørkenen. Dette kortet ble jeg så velsignet av! Tenk at et helt alminnelig prospektkort kan bli til en slik glede! Kanskje har det å gjøre med at jeg selv bærer på en drøm om å se dette klosteret? Kanskje har det å gjøre med at jeg setter så pris på den som sendte det? Her om dagen ringte en annen venn. Han er pastor i Den evangelisk lutherske frikirke i Sula. Om jeg ikke ville være med til Egypt? Til Anafora? Det har jeg drømt om lenge. Tenk om det kunne bli en realitet! Det må til noen mirakler! Både hva økonomi og helsa angår. Men det er en stor drøm, og har vært det veldig lenge.

I mellomtiden kan jeg se på prospektkortet og glede meg over det! Hl. Katharinaklosteret oser av historie, kontinuitet, tradisjon, de lange linjene. Alt vi trenger i en tid med stadige oppbrudd, stress, fragmentering.

Prospektkortet har fått en plass mellom bladene i min personlige Bibel.

2 kommentarer:

Anonym sa...

I det klosteret har jeg faktisk vært for mange år siden. Det var en organisert tur, og vi fikk bare en overfladisk omvisning. Husker det gjorde inntrykk å se tornebusken som vokste der, - det ble sagt at det var den berømte brennende busken.

Unner deg virkelig en tur dit!

Anonym sa...

Hilsen Tove O