fredag, januar 06, 2012

Min tro, del 12

I det andre leddet i Den apostoliske trosbekjennelsen heter det:

'for ned til dødsriket ...'

Jesus er dødens store seiervinner! I Åp 1,17b-18 heter det:

'Frykt ikke! Jeg er den første og den siste og den levende. Jeg var død, og se, jeg er levende i all evighet. Og jeg har nøklene til døden og dødsriket'.

Det finnes en rekke bibelsteder som underbygger dette leddet i Den apostoliske trosbekjennelsen:

'For du vil ikke forlate min sjel i dødsriket. Heller ikke vil du overgi din Hellige til å se tilintetgjørelse'. (Apg 2,27)

'Derfor sier Skriften: Han for opp i det høye og bortførte fanger, han gav menneskene gaver. Men dette: Han for opp! - hva er det uten at han først steg ned til jordens lavere deler? Han som steg ned, er den samme som steg opp over alle himler for å fylle alt'. (Ef 4,8-10)

'Derfor har og Gud høyt opphøyet ham og gitt ham det navn som er over alle navn, for at i Jesu navn skal hvert kne bøye seg, deres som er i himmelen og på jorden og under jorden, og hver tunge skal bekjenne at Jesus Kristus er Herre, til Gud Faders ære'. (Fil 2,9-11)

'For også Kristus led èn gang for synder, en rettferdig for urettferdige, for å føre oss fram til Gud, han som led døden i kjødet, men ble levendegjort i Ånden. I denne gikk han også bort og prekte for åndene som var i varetekt, de som tidligere var ulydig, den gang da Guds langmodighet ventet i Noahs dager, mens arken ble bygd...' (1.Pet 3,18-20)

Det er noe forunderlig dette at Den rene, Lyset - går inn i mørkets boliger, men så gjør Han det også med det mest seierrike og triumferende budskap av alle: Han proklamerer Livets seier over Døden, Han proklamerer oppstandelsens altomfattende virkelighet: Døden har mistet sin makt. Hvor forunderlig dette møtet mellom død og helvete og Livets triumfator må ha vært.

fortsettes

Ingen kommentarer: