lørdag, januar 07, 2012

'Nå stiger solen opp i øst ..'

Hvert år - med få unntak - har jeg de senere årene deltatt på det såkalte Granstevnet til Kirkelig fornyelse. Så også i år. Denne gangen fikk jeg med meg foredraget til Dag Øyvind Østereng, talsmannen for Carissimi-nettverket i Den norske kirke: 'Dåpen som forener og splitter'. Det var både inspirerende og tankevekkende. Vi har godt av å bli utfordret på de ulike dåpssynene og tradisjonene. Østereng, som for tiden er vikarprest i Hå prestegjeld, har er en god kommunikator og gjør det han foredrar om lett tilgjengelig for de som hører på. Det er det ikke alle som kan. Jeg håper foredraget blir utgitt i en eller annen form.

Etter foredraget deltok jeg på messe i Nikolaikirken. Jeg er blitt så glad i Søsterkirkene på Gran. De bærer de lange historiske linjene med seg, og når man - som i formiddag - også får del i den rike liturgien til Den nordisk katolske kirke, et kirkekor som leder an i lovsangene, og en spennende skriftutleggelse av fader Lauritz Elias Pettersen, og et attpåtil faller nyfallen snø utenfor, da er det en fryd!

I forbindelse med messen sang vi en gammel fransk julesalme, hvis refereng lyder slik:

'Nå stiger solen opp i øst, halleluja.
Det er vår frelser, Jesus Krist, halleluja.
Og lyset skinner like inn i dypet av vårt mørke, halleluja'.

Det er en fin hilsen til bloggens lesere denne lørdagen!

Ingen kommentarer: