onsdag, januar 25, 2012

Presten havnet på sykehus - fikk lede politisjef til tro

I siste nr av Ljus i Öster fant jeg denne gripende historien:

Alekseij Aljoskin (bildet) er prest i Den ingermanlandske kirken i Saransk i den russiske delrepublikken Mordvinia. For noen år siden ble han akutt syk og måtte innlegges på sykehus.

- Jeg hadde store smerter i ryggen og klarte ikke å komme meg ut av senga. Jeg ringte etter sykebil, men så viste det seg at jeg hadde låst døren fra innsiden, og jeg bodde i femte etasje. De måtte derfor ringe etter brannvesenet, som firte ned en brannmann og som tok seg inn i rommet gjennom vinduet. Med hjelp av ambullansen kom jeg meg til sykehuset, hvor jeg ble satt i en rullestol, forteller Aljoskin.

Han synes selv det så nokså håpløst ut det hele, og var svært nedfor. Han gråt og spurte Gud: hvorfor?

- Da kom jeg til å tenke på noe som står i Johannes evangeliet: ' ... og en annen skal binde opp om deg og føre deg dit du ikke vil'. (Joh 21,18)

Noe senere kommer det inn en bevisstløs mann til sykehuset. Han må dele rom med Aljoskin. Når han kom til seg selv begynte han å fortelle om sitt liv. Han holdt på nesten hele natten:

- Han fortalte at han var en pensjonert politisjef som hadde trakassert kristne på ulike måter, forteller Aljoskin, som oppdaget at mannen var svært ulykkelig.

- Jeg spurte om han noen gang hadde lest Bibelen? Det hadde han ikke, så jeg gav ham en Bibel. Han leste og gråt. Etter en stund spurte han:

- Kan Gud elske meg også? Jeg har brutt alle Hans bud.

Alekseij Aljoskin kunne fortelle den pensjonerte politisjefen om syndernes forlatelse, og siden kunne de to be sammen. Politisjefen gav sitt liv til Jesus. Etter at han var frisk nok til å kunne forlate sykehuset begynte han å gå regelmessig i kirken hvor Aljoskin er prest. Han var alltid så beveget over å ha blitt frelst og kunne få komme til kirken at han ba sine venner om å bli med. Dessverre døde politisjefen en tid etter dette.

- Men det var herlig å se hans liv mot slutten, forteller Aljoskin.

Ingen kommentarer: