mandag, januar 09, 2012

Shane Claiborne's 12 håp for 2012

Dette er hva den radikale kristne aktivisten, Shane Claiborne (bildet), ønsker seg for 2012:

1. Gjør noe virkelig fint - som ingen får kjennskap til.

2. Bruk mere penger på andre, enn du bruker på deg selv. Elsk din neste som deg selv. Og elsk meg selv, slik jeg elsker min neste.

3. Le ofte - spesielt til de annonsene som forsøker å overbevise meg, om at jeg må kjøpe mer om jeg skal bli lykkelig.

4. Lær deg en ny ferdighet - snekre, drive med leire, dyrke grønnsaker. Lær en annen en ferdighet jeg kan.

5. Elsk noen få på en virkelig måte, i det jeg husker at det viktige ikke er hvor mye vi gjør, men hvor mye kjærlighet vi legger i det vi gjør.

6. Skriv et brev til noen du virkelig trenger å takke. Skriv et brev til - til en du trenger å be om tilgivelse til.

7. Finn frem til en som kritiserer deg og by ham/henne på lunsj - og lytt.

8. Gi et komplement til noen du har vanskeligheter med å gjøre det - samtidig som du mener det.

9. Velg livet. Gjør noe regelmessig for å forstyrre urettferdighetens spiral - gjør noe for å få slutt på vold, krig, mobbing og andre stygge ting.

10. Stans opp foran en hver krise og spør: vil dette bety noe om fem år?

11. Kom deg ofte ut - la seg begeistre av stjernene eller fuglene. Og bli møkkete på fingrene, så når jeg setter meg ved PC'en, er det jord under neglene.

12. Tro på mirakler. Og lev på en slik måte at du kan trenge et.

1 kommentar:

bjørn sa...

Shane clairborne er et forbilde på mange måter, hans liv er et fantastisk vitnesbyrd på overgivelse og å ha Jesus som herre...Har lest boka hans "den umotståelige revulusjonen" og den er utfordrende og god på mange måter..Når det er sagt så har jeg hørt noen intervjuer med han der jeg synes han var litt "feig" i sine uttalelser. Bla. i forhold til homofili spørsmålet, som jeg tror det er viktig at vi er tydlige på når nødvendig, men uten at vi gjør det til vår hjertesak..Men som sagt, synes clairborne er et flott forbilde for kristne generelt..