mandag, februar 13, 2012

"Vær så snill å stopp 'The Holy Ghost smackdown"

Redaktøren for det meget anerkjente kristne bladet Charisma Magazine, Lee Grady, har skrevet en artikkel hvor han tar et kraftig oppgjør med de som dytter folk i gulvet under forbønnshandlinger.

Han skriver:

"Jeg elsker det når Den Hellige Ånd viser seg i menighetens samlinger. Hver gang syndere blir omvendt, frafalne omvender seg, kropper blir helbredet og selvsentrerte kristne blir sønderknust av Gud, ser vi bevis på Åndens gjerning. Men jeg setter ikke pris på det når mennesker fabrikerer åndelige manifestasjoner for å bevise at Gud bruker dem."

Lee Grady forteller om et spesielt møte han var vitne til for noen få år siden. En populær karismatisk taler talte i en kirke i Orlando. Etter at han hadde talt, ba han hadde ordinerte pastorer løpe opp på plattformen, slik at han kunne få lagt hendene på dem. Umiddelbart begynte denne predikantens team av bodyguards (!!!) å dra folk opp på plattformen og holde dem til predikanten fikk bedt for dem (NB! Det er ikke mannen på bildet. Dette bildet er kun brukt som illustrasjon).

"Jeg følte meg uvell av dette spektakulære. Det så ut som en karismatisk variant av World Wrestling Entertainment: masse klaskende lyder, kropper som faller og bifallsrop fra de begeistrede tilskuerne. Det synes som om vi kristne liker et godt show," skriver Lee Grady.

Grady forteller om det han kaller 'bisarre teatralske effekter". Hvordan den svære evangelisten fikk øye på ham, og slo ham i ansiktet i det han ropte: 'i Jesu navn, slik at Lee Grady falt i gulvet.

Hva er dette for noe? Vi finner det ikke omtalt noe sted i Guds ord. De som faller i Bibelen faller for egen hånd under Guds kraft, og alle eksemplene viser mennesker som faller forover, ikke bakover!

Jeg har selv vært utsatt for denne dyttingen. For en del år siden var jeg til stede på en bønnekonferanse på Hedmarktoppen. Her deltok en gruppe fra Korea. De ville be for de som trengte forbønn. Så spør de om det er noen pastorer i salen. Da de oppdaget at jeg var der, ble jeg bedt om å komme frem. I det øyeblikket de la hendene på dem, forstod jeg at de ønsket at jeg skulle oppleve 'å falle under Ånden'. Jeg kjente de dyttet, så jeg tok et skritt bakover. Dermed fulgte de etter, og jeg tok et nytt skritt bakover. Og slik fortsatte det til vi var omtrent halvveis rundt i lokalet. Da bestemte jeg for å legge meg ned selv, så vi fikk slutt på dette sirkuset. Da ropte de fornøyd: Se, pastoren falt under Åndens kraft!

En ting er sikkert: Det 'fallet' hadde absolutt ingen ting med Gud å gjøre! Men de som ba var veldig fornøyd over at en pastor hadde blitt møtt av Gud.

Kanskje er det på tide at vi våger å snakke om disse tingene, og lærer oss å skille mellom det ekte og det tilgjorte?

4 kommentarer:

Isabel Thorvaldsen sa...

Ja, dette blir for dumt. Og det du beskriver ärer ikke Gud. Var det ikke for â äre Gud man sa ja til kallet om â gâ ut i tjenesten?

Isabel Thorvaldsen sa...

Ja dette som beskrives her er bare for dumt, og slett ikke til äre for Gud. Var det ikke for â äre Gud man sa ja til kallet, og tok pâ seg den alvorlige oppgaven og det enorme ansvaret det er â forkynne Guds Ord, lede folket til Gud pâ de rette stier?
 väre forkynner, prest, pastor - en leder i kristen sammenheng er mer alvorlig enn â ha en opplevelse med Gud for sâ â legge ut et Ord man ikke har grundig kjennskap til... Paulus selv - enda sâ skriftlärd han var - trakk seg tilbake etter mötet med den Levende Gud, for â studere Skriftene i mer enn 13 âr för han gikk ut i tjeneste...
Det gir rom for ettertanke. Hvor mange som stiller seg opp pâ plattformen kan mâle seg med ham?
Vi er alle kallet til â väre prester, men da mâ vi kjenne Ordet.
Men selvfölgelig - ingen av oss har grepet det hele, et sted mâ man begynne, og â kjenne Ordet tar nok mer enn én livslengde... :)

bjørn sa...

Dette er noe av det som ligger meg nærmest på hjertet..Store deler av den karismatiske bevegelsen holder på med show og juks som har rot i herlighetsteologien..De driver virkelig blasfemi mot Den Hellige Ånd med sin teologi og sine møter og "helbredeseskorstog"..Kjente eksponenter for disse tingene er Benny hinn,Kenneth copeland,Kenneth hagin,Creflo dollar,Peter wagner,Joel osteen og lista kunne vært mye lengre..Disse har desverre også fått stor innflytelse i norge gjennom "kristne" tv kanaler men også gjennom mange karismatiske ledere som følger disse falske profetene..Det som kjennetegner disse sin forkynnelse er helse,rikdom,penger og falske profetier og løfter..De frister ALLTID med verdens fristelser og frmlegger Jesus som en som skal gi deg alt du ønsker i denne verden, noe som er helt motsatt av hva Jesus selv forkynner..Hva er det satan frister Jesus med i ødemarken? jo denne verdens rikdom..Når det gjelder dette med "holy ghost smackdown" så er dette bare en liten del av en ellers helt forvridd teologi..De roper og skriker etter/til Jesus og tror at det er da Den Hellige Ånd virker, ved at folk faller,rister,og skriker..En av de verste, Todd Bentley gikk jo enda lengre og slo mennesker i mage og ansikt og ga Den Hellige Ånd æren..Den Hellige Ånd vil aldri skremme noen, være ufølsom, kaste noen i bakken eller gjøre folk beruset og se ut som tåper..Det som skjedde på pinsedag er noe som skkjedde på en helt spesiell måte da og må ikke blandes inn i dette som disse driver med..Den Hellige Ånd er hellig på lik linje som Faderen og Jesus men blir tilregnet dette som disse folkene driver med..Blasfemi..Det er så enormt mye å si om dette temaet, men jeg vil til slutt si at vi må lære oss å gjennkjenne disse falske lærene og profetene..Måten å gjøre det på er å høre på Jesus selv..Joh.8:31 "dere er i sannhet mine disippler dersom dere blir i mitt ord" Hvis vi forblir i bønnen og bibelen så vil Den Hellige Ånd gjøre sin virkelige gjerning i oss, ved å åpne ordet for oss og gjøre det til liv i oss..Da vil vi vokse til modne kristne som umiddelbart gjennkjenner falsk lære og falske profeter..Ved å være i ordet så mener Jesus HELE ordet og ikke bare deler av det..disse falske karismatiske lederne plukker bibelvers her og der og lager teologi av det, og det kan alle klare..Men leser vi ordet i sin helhet så vil Den Hellige Ånd Veilede oss til hele sannheten..For å få innsikt i dette på en meget god måte anbefaler jeg boka "Charismatic Chaos" av John Macarthur..Den er oppklarende og hjalp meg veldig som selv har vært utsatt for dette tøvet med "holy ghost smackdown" osv..John Macarthur og John Piper har masse god undervisning om disse tingene...Vil tilslutt understreke at jeg selv har mange gode kristne brødre og søstre innen pinsebevegelsen som lever oppriktig og helhetlig..Så dette gjelder ikke alle i den karismatiske bevegelsen..men som sagt store deler av den og fortrinnsvis de store kjente fra usa bla...

Frank sa...

Så enig med deg Bjørn. Dette er det altfor mye av, og det bør snakkes om mye oftere. Er så glad for at jeg ble kjent med retgreat - bevegelsen for noen år siden, og fikk lese bøker av Magnus Malm, Peter Halldorf, om kirkeferdene, osv, som viser en helt annen side enn denne herlighetsteologien. Jeg har ikke opplevd dette selv, men sett det mange ganger på Tv. Sett av en hel helg til dette temaet, og jeg kommer. Hvor vi kan lære oss å kjenne igjen falske profeter og falsk lære.
Frank