søndag, mars 11, 2012

Er det en kristens oppgave å gi penger til israelske soldater?

Jeg har vært en Israels-venn siden jeg ble en kristen for 40 år siden. Mitt vennskap med landet og folket bygger på Bibelen. Dermed er det også ting jeg ikke kan være med på å forsvare.

Blant alle de bladene og informasjonsskrivene jeg får fikk jeg her om dagen "Maoz Israel Report", som har mye pålitelig informasjon om det som skjer i dagens Israel. Men i siste nr finner man også en artikkel som jeg undres storligen over. Her oppfordres det til å gi en pengegave for å sørge for at israelske soldater skal få nye vester, knebeskyttere, kamuflasje til å ha på hjelmer med mer. Totale kostnader pr soldat 322 USD eller totalt sammenlagt 30.180.00 USD.

Bak Maoz står en messiansk menighet i Tel Aviv, med forgreninger til USA.

Er det virkelig en oppgave for kristne å gi penger til å utstyre soldater? Jeg finner ikke noe slikt noe sted i Det nye testamente. Tvert imot finner jeg at Jesus taler om at 'salige er de som stifter fred'. Jeg finner at man ikke skal ta andres liv, men elske sine fiender.

Det er også et spørsmål om vårt Israels-vennskap i visse sammenhenger er i ferd med å ga aldeles av støvlestaftet.

2 kommentarer:

Asbjørn, Siri og Vebjørn sa...

Eg kjenner ikkje bloggen din i frå før, men dette var eit flott innlegg. Eg er sjølv oppvaksen i ein "Israels venn" heim, men synes det mange gonger er vanskeleg å stille seg bak alt Israelske politikarar gjer og seier. Å vera ein venn av landet Israel, tyder vel ikkje at ein samstundes må sjå på Palestinarane som "avskum" og terroristar..? Eller som du skriv om, støtte Israelsk opprustning. Verda er sjeldan svart/kvit, og det må vel ein kunne godta som Israelsven og..?

Bjørn Olav sa...

Velkommen til bloggen.Jeg tror ikke vi er kalt til å være enig med den til enhver tid sittende israelske regjerings politikk. Selvsagt gjør også israelske politikere feil, og det gjør også deres soldater. Og må holdes ansvarlig for det. Mange palestina-arabere lider, og vi trenger å bli mer delaktige i deres lidelse og nød. Jeg er redd vi blir for 'blåøyde' og har et for 'romantisk' forhold til Israel. Vi trenger å se begge siders lidelser. Dessverre er det ikke noen god dekning av det som skjer i media. Når vi er i landet trenger vi å bruke mer tid sammen med Kristi kropp som finnes der, og lytte til deres historier. Det er mye hat - på begge sider. Som kristne er vi kalt til å bringe forsoning og skape fred. Da trenger vi å lære å lytte til begge parter. Det må være mulig å gjøre det, samtidig som man velsigner Israel. For det å velsigne er ikke det samme som å være enig i alt det Israel gjør. Slik tenker jeg.