tirsdag, mars 20, 2012

Ligner dagens husmenigheter de første kristnes sammenkomster? Del 2

De kristne i Jerusalem hadde flere møteplasser. Apostlenes gjerninger forteller om flere av dem:

1. Øvresalen

Dette var de første kristnes aller første møtested:

'De vendte da tilbake til Jerusalem fra det berg som ble kalt Oljeberget og ligger nær ved Jerusalem, en sabbatsreise derfra. Og de kom inn i byen, gikk de opp til den øvre salen, hvor de pleide å holde til...' (Apg 1,12-13)

Det er store muligheter for at dette var den salen hvor de hadde feiret påskemåltidet, og feiret brødsbrytelsen for aller første gang. I såfall var dette et leid lokale:

'På den første dag i de usyrede brøds høytid, da påskelammet ble slaktet, sa hans disipler til ham: Hvor vil du at vi skal gå og gjøre i stand, så du kan ete påskelammet? Han sendte da to av sine disipler av sted og sa til dem: Gå inn i byen, og der vil det komme imot dere en mann som bærer på en krukke vann. Følg etter ham, og der hvor han går inn, skal dere si til husbonden: Mesteren sier: Hvor er et rom for meg, der jeg kan ete påskelammet med mine disipler? Han vil da vise dere et stort rom ovenpå, ferdig og fullt utstyrt. Der skal dere stelle til for oss ...' (Mark 14,12-15)

Øvresalen beskrives av Jesus som 'et stort rom ovenpå, ferdig og fullt utstyrt'. Det må ha vært stort nok til å romme disippelflokken som på dette tidspunkt teller 120 personer (jfr Apg 1,15)

Det er her på Øvresalen at de første kristne samles fra påskedagene til 1.pinsedag, og muligens også i tiden deretter.


2. Salomos søylegang:


'Hver dag kom de trofast og med ett sinn sammen i templet ...' (Apg 2,46)

'... og hele folket stimlet i forundring sammen med dem i den søylegangen som kalles Salomos søylegang'. (Apg 3,11)

Tempelområdet var stort nok til å romme 400.000 mennesker samtidig. Når det gjelder Salomos søylegang så lå den innenfor Den gylne port i Jerusalems østre tempelmur, på østsiden av tempelplassen'. Det var ikke vanskelig å samle et stort antall troende her. Og i følge Apg 2 var det hit de første kristne kom sammen 'hver dag'.

3. Hjemmene

'... i hjemmene brøt de brødet, og holdt måltid med fryd og hjertets enfold'. (Apg 2,46)

De begynte med 120, nå teller menigheten 3120! Øvresalen er for liten til å romme alle disse. Salomos søylegang blir derfor et alternativ til å samle hele flokken av troende. Og så tas hjemmene i bruk. Som nevnt i den første artikkelen var nok dette ganske store hus. Hus som rommet mellom 50-100 mennesker, og som hadde en egen matsal. Her spiste de sammen, og her holdt de sine sammenkomster ved siden av Salomos søylegang.

4. Marias hus

I Apg 12,12 støter vi på det som muligens er et tredje møtested, og som omtales som Marias hus. Enkelte mener at dette kan være det samme sted som ble kalt for Øvresalen:

'Da Peter var blitt klar over dette, gikk han til Marias hus. Hun var mor til Johannes med tilnavnet Markus. Mange var samlet der for å be'.

Men det er mer sannsynlig at det er et annet sted, og dermed det fjerde møtestedet i Jerusalem, siden Jesus ikke nevner navnet på vedkommende som eier Øvresalen.

Hva er det som særpreger disse første kristne samlingene?

1. Samlingene på Øvresalen, 'hvor de pleide å holde til' (Apg 1,13) var preget av et sterkt bønnefellesskap: 'Alle disse holdt seg samstemmig til bønnen og påkallelsen ...' (Apg 1,14. Bibelen Guds ord). Bønn preget også samlingene i Marias hus.

2. Det ble feiret nattverd. Her i begynnelsen på Apostlenes gjerninger introduseres vi for det kristne Agapemåltidet, eller Kjærlighetsmåltidet. Det har sitt utgangspunkt i påskemåltidet. Det beskrives slik i Apg 2,46: '... og de brøt brødet i hjemmene. De åt sin mat med glede og hjertets oppriktighet'. (Bibelen Guds ord) Når vi leser om påskemåltidet, så leser vi at: 'Mens de holdt måltid, tok Jesus et brød, Han velsignet det, og brøt det, gav dem og sa ...' (Mark 14,22) Måltidet og brødsbrytelsen er altså to forskjellige ting, og fra den første kristne tid ble begge deler feiret samtidig. Ikke slik som i dag hvor nattverden - ordet betyr egentlig 'kveldsmåltid' eller 'kveldsmat' - blir feiret som noe eget ved siden av. Det var mens de holdt måltid at Jesus tok et brød og brøt det.

Så kommer spørsmålet? Var det spesielt innsatte personer som forrettet brødsbrytelsen rundt om i hjemmene i Jerusalem? Det vet vi ikke. Apostlenes gjerninger sier ingenting om det. Men sannsynligvis ikke. Vi må huske at 3000 mennesker blir frelst på en dag. Hvordan skulle de klare å organisere det, med mindre det var de 120 som utførte denne tjenesten? Men da må jo også de 120 vært innsatt spesielt i denne tjenesten, og det sier Apostlenes gjerninger ingenting om. Det er først senere at man velger diakoner. At nattverdmåltidet har endret seg finner vi eksempler på både i Apostlenes gjerninger og i den tidlige kristne litteraturen. Jeg kommer tilbake til dette senere i serien.

3. Samlingene var preget av undervisning. Apg 2,42 forteller oss at de første kristne 'holdt urokkelig fast ved apostlenes lære ...' For at de nå 3120 skulle få del i denne måtte det skje ved de daglige samlingene i Salomos søylegang. Det var det eneste stedet som var stort nok til å romme så mange mennesker. Så ble det man lærte her sikkert samtalt om rundt bordene i matsalene i husene rundt omkring i Jerusalem.

(fortsettes)

Bildet er en kunstners fremstilling av en samling blant de først kristne.

Ingen kommentarer: