torsdag, mars 22, 2012

Ligner dagens husmenigheter de første kristnes sammenkomster? Del 4

Den andre menigheten som nevnes i Apostlenes gjerninger er menigheten i Anitiokia. Mens menigheten i Jerusalem hadde flest jøder som medlemmer, var Antiokia-menigheten den første hedningekristne menigheten.

Den var grunnlagt med utgangspunkt i modermenigheten i Jerusalem. Og den kan knapt kalles noen husmenighet i den betydningen enkelte av dagens husmenighetsentusiaster legger i dette ordet.

Apg 11 gir oss bakgrunnen for menighetsdannelsen: Den grunnlegges som en følge av den forfølgelsen som oppstår i kjølvannet av drapet på diakonen Stefanus, urkirkens første martyr. Noen av de som er på flukt - 'noen menn fra Kypros og Kyrene, kom til Antiokia' - leser vi i vers 20. Hvem disse mennene er avslører ikke Lukas, forfatteren av Apostlenes gjerninger, for sine lesere.

Antiokia var en kosmopolitisk bypå 250.000 innbyggere på denne tiden som tiltrakk seg en stor mengde mennesker med ulik kulturell og etnisk bakgrunn. De kom så langt unna som fra Persia, Inda ja, til og med, fra Kina.

Disse flyktningene forkynner nå evangeliet om Herren Jesus til grekere, med det resultat at 'et stort antall kom til troen og omvendte seg til Herren' (v.21).

Menigheten i Antiokia er altså en stor menighet allerede fra starten av. Den grunnlegges ikke som en husmenighet, eller drives som en husmenighet. Vi ser dette også i vers 26 hvor det står at utsendingene fra Jerusalem 'lærte en stor skare'.

Igjen ser vi det samme mønsteret som vi så fra vekkelsen i Samaria. Det er modermeigheten i Jerusalem som sender Barnabas til Antiokia for å drive med videre opplæring av de som er kommet til tro.

Hvor møttes så menigheten i Antiokia? Det vet vi ikke. Det vi vet er at den var en stor menighet. Det forteller de to skriftstedene fra Apg 11 som jeg har henvist til. Bildet viser Peterskirken i Antiokia, en grottekirke som sies å ha vært et møtested for de tidlige kristne i byen.

(fortsettes)

Ingen kommentarer: