fredag, mars 09, 2012

Menigheten slik vi finner den beskrevet i Det nye testamente, del 6

Det nye testamente bruker ulike bilder for å forklare hva menigheten er. Vi har allerede nevnt to: Et åndelig hus og kropp. Men det finnes flere:

Bruden:

Når Johannes i sine syner ser avslutningen på vår tidsalder, ser han også den brud som er blitt gjort rede for sin Brudgom:

'Og en av de sju englene som hadde de sju skålene, fylt av de sju siste plagene, kom bort til meg, og han sa: Kom, jeg vil vise deg bruden, Lammets hustru'. (Åp 21,9)

Og litt tidligere i Åpenbaringen leser vi om det som omtales som Lammets bryllup:

'Og jeg hørte likesom en lyd av en stor skare, og som en lyd av mange vann, og som en lyd av sterke tordendrønn, som sa: Halleluja! For Gud Herren, Den Allmektige regjerer som konge! La oss glede oss og fryde oss og gi ham æren! For Lammets bryllup er kommet, og hans brud har gjort seg rede. Det er henne gitt å kle seg i rent og skinnende fint lin. For det fine lin er de helliges rettferdige gjerninger. Og han sier til meg: Skriv: Salige er de som er innbudt til Lammets bryllupsmåltid! Han sier til meg: Dette er Guds sanne ord'. (Åp 19,6-9)

Allerede i evangeliene møter vi brudemotivet:

Når disiplene til Jesus kommer til Ham for å spørre ham om fasten, snakker Jesus om et bryllup!

'Kan vel brudesvennene sørge så lenge brudgommen er hos dem? Men de dager skal komme da brudgommen blir tatt bort fra dem, og da skal de faste'. (Matt 9,15)

Det er vel ingen tvil om hvem Jesus sikter til når Han her taler om 'brudgommen'? Det kan ikke være andre enn Ham selv. Ved flere andre anledninger bruker Jesus dette bryllupsmotivet:

Matt 22,1-14, Luk 12,36-48
Joh 3,29
Matt 25,1-14

I den apostoliske undervisningen finner vi bryllupsmotivet igjen i Ef 5,31-32:

'Derfor skal mannen forlate si far og sin mor og holde seg til sin kone, og de to skal være ett kjød. Dette mysteriet er stort - jeg taler her om Kristus og menigheten'.

Men det er ikke bare i Efeserbrevet vi finner dette, apostelen Paulus taler også om det i sitt andre brev til menigheten i Korint:

'For jeg er nidkjær for dere med Guds nidkjærhet. Jeg har jo forlovet dere med èn mann, for å fremstille en ren jomfru for Kristus'.

(fortsettes)

Ingen kommentarer: