mandag, april 09, 2012

I svakhet og levd liv lyser Kristus frem, del 4

Vi fortsetter her vår serie om hvordan Jesus vinner skikkelse i oss, og hvordan dette livet får sitt uttrykk gjennom vår svakhet:

Våre synder er mange og kan telles, men uansett hvor mange synder jeg gjør, så er det alltid noe som ligger bak; det Bibelen kaller syndenaturen. Den har jeg arvet fra det første mennesket: Adam.

For å møte disse to utfordringene: vår syndenatur som gjør at vi synder, og alle de synder vi begår, har Gud to botemidler: Jesu Kristi blod og Hans kors. Det er viktig at vi forstår forskjellen mellom disse, og ikke minst forstår hva korset skal utrette i våre liv.

Kortversjonen av dette er: Jesu Kristi dyrebare blod har å gjøre med de synder jeg har gjort, mens korset har å gjøre med hvem jeg er. Blodet vasker meg ren for mine synder, men det kan ikke ta vekk mitt gamle menneske. Det må korsfestes. Når jeg bekjenner mine synder, får jeg fred med Gud, men det tar ikke lang tid før jeg oppdager at jeg har en trang, en lyst, til å synde. Det er noe som ligger bak det at jeg gjør syndige handlinger. Det er min syndenatur. Vi er ikke syndere fordi vi gjør synd, men vi gjør synd fordi vi er syndere. Synderen er en synder fordi han er født synder, ikke fordi han har begått synd.

Rom 5,17-19 sier det slik:

'For om døden kom til å herske ved den ene, fordi denne ene falt, hvor mye mer skal da de som mottar nådens og rettferdighetens overstrømmende rikdom, leve og herske ved den ene, Jesus Kristus. Altså, likesom èn manns overtredelser ble til fordømmelse for alle mennesker, slik blir også èn manns rettferdige gjerning til livsens rettferdiggjørelse for alle mennesker. For likesom de mange ble stilt fram som syndere ved det ene menneskes ulydighet, så skal også de stilles fram som rettferdige ved den enes lydighet'.

Selve grunnlaget for at noen som helst av oss har adgang til Guds trone, er Jesu Kristi blod. Det finnes absolutt ingen ting annet som gir oss mulighet til å komme frem for Gud, uten gjennom Jesu Kristi blod. Ingen god gjerning vil kunne gjøre det. For Gud er vi i oss selv alle urene. Alle har syndet, sier Bibelen, det finnes ikke en eneste som er ren. Kun Jesus er det, og det er Hans død på korset, som gir oss adgang til Gud:

'Brødre, vi har altså i Jesu blod frimodighet til å gå inn i helligdommen. Til den har han innviet for oss en ny og levende vei gjennom forhenget, det er hans kjød. Og vi har en stor prest over Guds hus. Så la oss tre fram med sannferdig hjerte i troens fulle visshet, med hjertet renset fra en ond samvittighet og med legemet badet i rent vann'. (Hebr 10,19-22)

(fortsetter)

Ingen kommentarer: