mandag, april 16, 2012

Å leve sitt liv i lyset fra påskemorgen

Man blir litt omtumlet av det strålende lys som påsken bringer med seg! Ut av gravnattens mørke lyser det et lys som overvant selv dødens krefter. Apostelen Peter sier det så treffende i sin pinsepreken:

'Ham reiste Gud opp, idet han løste dødens veer. For det var umulig for døden å holde ham fast'. (Apg 2,24)

Vi skal leve våre liv i lys av påskemorgen. Vår tro er oppstandelsestro! Apostelen Paulus skriver at han for sin del har gitt opp alt, gitt avkall på alt, fordi hans djupe lengsel er 'å vinne Kristus' - få 'kjenne Ham', skriver han til den kristne forsamlingen i Filippi, og så legger han til: '... og kraften av hans oppstandelse ...' (Fil 3,7flg)

Påskemorgen gir oss muligheten til å leve i oppstandelsestroens kraft!

Lev Gillet, bedre kjent som 'En munk fra Østkirken', skriver i boken 'Jesus - enkle betraktninger om frelseren':

'Jeg skal ikke bare få se Ham, men bli delaktig i Hans herlighetsliv. Og dette kan jeg begynne allerede nå. 'Til og med i dag' kan paradiset stå åpent for meg, om enn ikke helt, så dog på klem, alt etter hvor inderlig jeg knytter meg til Kristus. Disippelens liv er i dobbelt forstand bundet til hans Mesters liv, i det han på en og samme tid er både her nede og hos Faderen. Det himmelske livet er bare en forlengelse og en utdypning av livet i Jesus. Mitt liv etter døden befester og bekrefter det valget jeg treffer nå. Selv i dag kan jeg 'begynne' å være i paradiset sammen med Jesus'.

I dette lyset vil jeg leve.

Ingen kommentarer: