torsdag, april 05, 2012

Skjærtorsdag er menighetens fødselsdag

Stiller man spørsmålet: Når er kirkens fødselsdag, får man som oftest til svar: pinsedag. Men tro om det ikke er dagen i dag: skjærtorsdag!

Det er minst to grunner for dette:

1. Når Jesus bryter brødet med disiplene, så sier Han: '... dette begeret er den nye pakt i mitt blod, som blir utøst for dere'. (Luk 22,20)

2. I sammenheng med nattverdfeiringen på Øvresalen, sier Jesus: 'Og nå overdrar jeg riket til dere...' (Luk 22,29)

Den kristne menigheten eksisterte på pinsedagen. Den dagen ble de 120 til 3120, og de fikk del i pinseerfaringen: Ånden som kom over dem og iførte dem kraft.

Hendelsen på Øvresalen i Jerusalem skjærtorsdag innleder en ny fase i Gudsfolkets historie, og det som innleder den er eukaristien. Legg merke til at evangeliene forteller at det var 'mens de holdt måltid', at Jesus tok et brød, takket og brøt det. Rammen var påskemåltidet. Så hender det noe: Jesus tar et brød, bryter det og sier: 'Dette er min kropp'. Så tar Han kalken, og sier: 'Dette er mitt blod'. Og: 'Dette beger er den nye pakt i mitt blod'. Dermed er det hellige måltidet innstiftet, og med det trer Kristi ekklesia frem: menigheten av de som er kjøpt med Kristi dyrebare blod.

Det er all grunn til å feire i dag!

Ingen kommentarer: