onsdag, mai 09, 2012

Spor etter Gud i egen livshistorie, del 20

Jeg fortsetter her serien om personer som har har hatt betydning i mitt liv, og særlig i den prosessen jeg har vært i de senere årene. I den sammenhengen kan jeg ikke unnlate å nevne Stephen Kaung (bildet). Den forrige artikkelen i denne serien ble publisert 4. mars i år, og handlet om T.Austin Sparks.

Stephen Kaung, er født i Kina, og ble omvendt til Kristus i ung alder. Jeg vet ikke nøyaktig hvor gammel han er, men han må være i 90-årene. Han møtte Watchman Nee tidlig på 1930-tallet, og ble etter hvert en av hans aller nærmeste medarbeidere i Herrens vingårdsarbeide i det veldige Midtens-Rike, som Kina også kalles. Stephen Kaung flyttet til USA i 1952, og siden den gang har han vært en bibellærer mange har lyttet til med stor interesse. Ved siden av denne tjenesten har han oversatt svært mange av talene til Watchman Nee, som er blitt utgitt som bøker gjennom hans eget forlag, Christian Fellowship Publishers. Fortsatt deltar Stephen Kaung som taler ved store konferanser i USA og Asia.

Det er særlig Stephen Kaung's undervisning om Guds evige hensikt, om menigheten og om korsets vertikale og horisontale betydning som har vært viktig for meg. Stephen Kaung er svært Kristus-sentrert i sin forkynnelse. Han har en sjelden åpenbaring over Guds ord, og hans liv bærer preg av å ha tilbrakt mye tid i bønn og Guds nærvær. Det formelig lyser av ansiktet hans!

Jeg lytter ofte til den undervisningen som ligger ute på nett av Stephen Kaung, både videoer og audio-opptak. Det er en slik rikdom. Stephen Kaung øser av rikdommene som finnes i Guds ord, og etter å ha lyttet til den blir man virkelig oppbygget. Her er ingen selvfølgeligheter eller lettvinte poenger. Dette er margsterk kost. Sikringskost, ville jeg vel kalle det, for livet - det virkelige troslivet.

Stephen Kaung er også en av de som virkelig har sett betydningen av Brødsbrytelsen, og i menigheten han tilhører er den en naturlig del av gudstjenestefeiringen.

Ingen kommentarer: