mandag, mai 28, 2012

Vitnene

Når pinsedagen er til ende, er vi tilbake til hverdagene, som vitner!

For det var dette det handlet om!

'Men dere skal få kraft når Den hellige ånd kommer over dere, og dere skal være mine vitner ...' (Apg 1,8)

Ordet vitne og martyr er det samme ordet på gresk. Og de første disiplene - iført kraften fra det høye - tok til gatene, bokstavelig talt, avla sine vitnesbyrd om 'det de hadde sett og hørt', og som de ikke kunne la være å snakke om, og ble forfulgt, mange av dem gav sitt liv for Jesus. Kirkeveksten i den første kristne tiden var eksplosiv.

Det er to ting som skaper dårlig samvittighet blant kristne: deres manglende bønneliv, og deres manglende evangeliseringsiver.

For noen år siden ble en mann frelst i en menighet jeg var pastor for. Han ble det vi kaller 'radikalt omvendt'. Hele livet hans ble satt på hodet. Mannen var så kalt av Gud at etter en gudstjeneste kom han fram til meg, og bokstavelig tok meg i jakkekragen, dro meg ned på benken på første rad og sa: 'Jeg må bli frelst!'

I dagene som fulgte måtte Rune fortelle alle sine kamerater om Jesus. Men det stanset ikke der. Han måtte også stanse alle som han møtte på gata, og fortelle dem om Han som så radikalt hadde grepet inn i hans liv, og reddet ham fra den evige fortapelsen.

En dag ringte Rune. Han var bekymret; ville vite om det var normalt at kristne fortalte om Jesus til alle de møtte?

Om det normalt? Jeg tenkte, og jeg sa det høyt: Du er nok mer normal enn mange kristne, Rune!

Full av nyfunnen glede og begeistring som nyfrelste gjerne har måtte Rune fortelle alle og enhver om Jesus. Og slik skulle det jo egentlig være. Det var hva de første kristne gjorde. Vi derimot er blitt mer satt, mer fulle av visdom, tror vi! Og tenker at de gyldne anledningene må gis oss. Men bruker vi dem - om vi er ærlige? Jeg gjør ikke det så ofte.

Kanskje trenger vi alle å iføres kraft på nytt? Det står jo om at vi skal bli fylt av Ånden. Det er en stadig påfylling som trengs. Pinsen er ikke en dag i året, men alle dager, om vi lever i samfunnet med Den Hellige Ånd.

Frans av Assisi har sagt de ordene som utfordrer meg mest for tiden: 'Forkynn alltid, om nødvendig anvend ord'.

Ingen kommentarer: