fredag, juni 15, 2012

Hvordan be for dine tenåringsbarn, dag for dag i en måned, del 5

Her følger nye konkrete og målrettede bønnemner for foreldre og besteforeldre, som vil be for sine tenåringer. Bibelordene som følger med er ment å brukes når man ber:

20. Livsoppgave
La oss be om at våre ungdommer finner ut av sitt livskall, hva som er Guds hensikt og plan med deres liv. I 5.Mos 13,4 leser vi: ' Herren deres Gud skal dere følge, og ham skal dere frykte. Hans bud skal dere holde, og hans røst skal dere adlyde. Ham skal dere dyrke, og ham skal dere holde fast ved'. 


21. Beskyttelse mot depresjon
Mange ungdommer rammes av depresjon. La oss be for våre ungdommer om at de må bli spart for dette. Vi leser fra Salme 25,16-17: 'Vend deg til meg og vær meg nådig, for jeg er ensom og hjelpeløs. Ta bort det som tynger mitt hjerte, før meg ut av mine trengsler!'

22. Tilhørighet til menigheten
Dette er ofte et vanskelig punkt. Tenåringer opplever ofte at det å skulle delta i menighetens møter er kjedelige. La oss først og fremst be om at de må få oppleve et sterkere forhold til Jesus. Så bør vi som foreldre/besteforeldre slutte å snakke så mye negativt om menigheten mens de hører på! La oss be om at de får oppleve hva menigheten er - sett fra Guds synsvinkel. Det kan forandre dem! I Salme 133,1 leser vi: ' Se, hvor godt og vakkert det er når brødre bor sammen!'

(fortsettes)

Ingen kommentarer: