søndag, juni 10, 2012

Vil krisen tvinge oss tilbake til kjøkkenhagene?

Er dette fremtiden for mange mennesker i dagens Europa? Nettavisen E24 kunne for noen få dager siden fortelle at grekerne rømmer byene, og flytter ut på landsbygda. Bare i den nordgreske byen Thessaloniki antas rundt 60.000 personer å ha vendt ryggen til byen for å satse på et liv på landet. Og denne folkeforflytningen har skjedd i løpet av de to siste årene.

Det er en interessant utvikling, for den høye arbeidsledigheten alene er ikke årsaken. En årsak er også ønsket om å være selvforsynt med de mest essensielle matvarene i en tid hvor svært mye er usikkert. I de siste månedene har mange greske kommuner lagt ut stadig flere landteiger hvor innbyggerne kan dyrke sine egne grønnsaker. Og etterspørselen etter disse åkerlappene har vært enorm. Landbruksdepartementet har i tillegg godkjent en plan om å gjøre 1216000 mål med nytt land tilgjengelig for dyrking. I et land hvor stadig flere mister jobben og havner under fattigdomsgrensen tas det grep for at de ikke skal sulte.

Hva med Norge?
Her går alt så det griner - eller? Landbrukstellingen i 2010 viser at antall jordbruksbedrifter her til lands er redusert med 34 prosent siden forrige telling i 1999. Statistisk Sentralbyrå kan vise til at antall gårdsbruk er blitt redusert fra drøyt 70.700 i 1999 til 46.600 i 2010. Med andre ord er hvert tredje gårdsbruk lagt ned siden 1999.

I år må Norge importere 275.000 tonn matkorn og 423.000 tonn korn til dyrefôr. Importen av matkorn har aldri vært høyere siden en ny markedsordning for korn ble innført i 2001, melder Norske Felleskjøp. I fjor ble det ifølge Felleskjøpenes siste tall produsert 962.000 tonn korn og 11.000 tonn erter og oljefrø her i landet. Avlingene har ikke vært dårligere siden tørkesomrene i første del av 1990-tallet.

Hva skjer om krisen i Europa fortsetter? Riktignok har vi mye penger på bok, men med stadig færre bønder og stadig lavere egenproduksjon av mat, hva skal vi leve av i fremtiden? Når den største kornprodusenten i Hedmark legger opp, og begynner å produsere juletrær - fordi det gir mer avkastning - er det noe riv ruskende galt her i landet.

Kanskje er det fornuft i å begynne med kjøkkenhager igjen? For min del elsker jeg å gå på bærtur. Det har jeg gjort siden jeg var barn. Skogene bugner jo snart av blåbær, bringebær, tyttebær og multer. Men det er lenge siden jeg møtte noen med bærspann i skogen. Stort sett får jeg være for meg selv. De selger jo bær på Rema og Kiwi må vite - og det er jo så billig. Men jeg slipper e-stoffene, sukkeret, og får massevis av frisk luft.

Ingen kommentarer: