tirsdag, juli 03, 2012

Clarence Jordan, Koinonia og Guds rike som bryter frem, del 1

I dag har jeg lest en artikkel av Jonathan Wilson-Hartgrove (bildet), hvor han skriver om Clarence Jordan, og den artikkelen har jeg gledet meg veldig over:

'Clarence ville ha rundet 100 om han hadde levd i dag, og jeg er begeistret for at jeg setter kursen mot Americus i Georgia i tiden 28.-29. september 2012, for å feire og samtale med mennesker som er blitt inspirert av Jordan, alt fra tidligere president Jimmy Carter til veteranen fra borgerrettighetskampen, Vincent Harding. Jeg ville ha likt det veldig godt om du slo deg i lag med oss', skriver Jonathan Wilson-Hartgrove og legger til:

KuKluxKlan
'Jeg elsker å fortelle historien om hvordan KKK kom på besøk når Jordan og hans familie dro til Sør-Georgia i 1942 for å starte opp en kommunitet beståene av mennesker med ulik hudfarge. De spurte etter Jordan og fortale ham som en høflig mann fra Sørstatene at de ikke ville la sola stå opp på noen lik ham i deres by. Som bare han kunne, svarte Jordan: 'Jeg gav dem mitt bredeste smil og sa: Jeg er så glad for å møte dere, ærede herrer, jeg har ventet hele livet på å møte noen som kan få solen til så stå stille'. 

Historien om Clarence Jordan og Koinonia Farm gjennom 40- og 50-årene er en historie om stabilitet mot alle odds. Når KuKluxKlan ikke klarte å skremme disse radikale kristne ut av Sumter County, organiserte de en økonomisk boikott mot dem. Koinonia Farm måtte kjøpe gjødselen sin utenfor staten og organisere en bestilling av varer via posten lenge før Internett. Jordan beholdt humoren sin og kalte dette “Ship the nuts out of Georgia” campaign. De stod i forbindelse med skarer av kommuniteter og fellesskap rundt om i Amerika, som ikke bare elsket deres pekan-nøtter, men som også trodde at man kan leve ut Guds nye orden midt i den gamle verden som er i ferd med å forsvinne'.

(fortsettes)

Ingen kommentarer: