lørdag, juli 14, 2012

Motgift mot kristne klisjeer, del 2

Her er andre del av artikkelen til Christian Piatt om kristne klisjeer:

3. Se deg selv i den 'andre'
Et eller annet sted langs veien, handler vårt forsøk på å nå ut mer om en personlig samtale, enn om empati og medfølelse. En av de største 'turn offs' jeg hører om kristne er når jeg ser hvordan vi forsøker å gjøre folk lik oss selv. Men Jesus selv ble grepet, berørt av - ja forandret av menneskene Han møtte. Og for at vi ikke skal glemme det: Misjonsbefalingen handler ikke om å omvende folk til kristendommen. Den handler om å elske med alt hva du har og med alt hva du er. En del av det å elske andre handler om å forstå hva den andre ønsker og trenger, ikke bare om å gi dem det du tror de ønsker eller trenger.

4. Be
Det høres jo selvsagt ut, men jeg tror det trengs å nevnes. Legg merke til at jeg sier ikke at vi skal si til folk 'at jeg ber for deg'. Jeg hører fra alt for mange at et slikt uttrykk blir brukt passivt aggresivt overfor dem du forestiller deg er i vanskeligheter og trenger hjelp. Hvis du virkelig tror bønn hjelper, så be! Og dette trenger ikke å være en form for et pietistisk rituale, med bøyde knær, lukkede øyne, bøyd hode og hendene foldet sammen. Hvis det gjør at du føler deg nærmere Gud, så er det fint, men det er jo ikke snakk om en forestilling. Det finnes ikke noe rett eller galt når det gjelder det å be. Jeg tror det mer handler om å legge merke til, om å anerkjenne det Guddommelige i alt det skapte og i hverandre, og merke seg sønderbruttheten i verden og respondere på det behovet. Det er dette det handler om når vi gjør hele livet vårt til en bønn.

1 kommentar:

Jan Ove Blindheim sa...

Jeg undrer meg over noe som står om Jesus i punkt 3. "- ja forandret av menneskene Han møtte." Han som ER i går og i dag den samme ja til evig tid, kan Han bli forandret av mennesker? Og "Misjonsbefalingen handler ikke om å omvende folk til kristendommen?" Hva med Paulus sin tjeneste, var den bortkastet? - Jeg sitter nå å leser Luk. 24 v. 45-49. -- Ja jeg vet at størst av alt er kjærligheten.-- I dag i nådens tid kan vi ta imot JESUS som frelser og herre, men en dag må noen møte ham som dommer. Se Åp. kap.19 og 20. Kanskje det å være tro mot sannheten er den grunnvollen kjærligheten må bygges på?