lørdag, august 18, 2012

Hva handler saken om den russiske feministgruppa egentlig om?

Den som har sett TV-nyhetene eller lest avisene den siste tiden, kan ikke ha unngått de store oppslagene om den russiske feminist-gruppa Pussy Riot. Og rettsaken mot de tre har fått stor oppmerksomhet. Disse reportasjene har nærmest uten unntak vært vinklet slik at de presenterer de tre nå dømte kvinnene, som Putin-motstandere og at det de gjorde bare var et uttrykk for elementær ytringsfrihet. Men jeg har ennå til gode å se noen stille kritiske spørsmålstegn ved denne ensidige fremstillingen. Nemlig, at dette ikke handler om Putin, men er et angrep på kristen tro.

Hva var det de sang?
Er det noen som har spurt seg selv om hva slags sang de tre kvinnene fremførte i Kristus Frelserkatedralen i Moskva? Jeg har ikke sett at norske medier har fortalt oss det?

Holy shit, shit, Lord's shit!
Holy shit, shit, Lord's shit!
St. Maria, Virgin, become a feminist...
Patriarch Gundyaev believes in Putin
Bitch, you better believed in God.

Dette ble altså fremført i en kirke av tre kvinner iført masker, som står og vrikker og vrir seg foran alteret.  Det er ikke underlig, synes jeg, at de som var til stede i katedralen denne dagen følte seg krenket.

Blasfemi
En av de som har meldt seg som tilhengere av de tre kvinnene som opptrådte i Kristus Frelserkatedralen i Moskva, er Madonna. Hennes støtte under en konsert i Russlands hovedstad, har kastet mer bensin på bålet. Men stans nå litt! Har vi glemt Madonnas harde utfall mot kristen tro, og hvordan hun i forbindelse med en konsert hang opp ned på et kors, for å håne Kristi korsfestelse?

Her i vest har de mest kjente 'kristenfobene' sluttet opp om de som kritiserer russiske myndigheter i denne saken.

Så kan man diskutere om dommen mot de tre kvinnene er for streng, men vi bør ikke glemme hva saken handler om. Den handler først og fremst om en krenkelse av andres tro og overbevisning. Ikke om ytringsfrihet. For det kan ikke være slik at man bare kan stille seg opp foran et alter i en kirke og rope ut blasfemiske ord. 

7 kommentarer:

Dmytro Ostanin sa...

Stemmer. Det er akkurat det som jeg ville si deg i den siste diskusjonen på FB men kunne ikke forstå at testen av sangen er ukjent for normenn. Mia culpa. Og en ting til. Som sagt det er stemmer at det er en kamp mot kristendommen. Bekreftelse på det vises i Kiev. Femini høgte Kors i sentrum av hovedstaden i Ukraina. Og en av jenter korset seg simvolisk i navn av Pussi Riot. Russland og Ukraina er nesten de eneste land som kristendommen er sterk i. Det gjelder moralitet også. Derfor er alle motstander av kristendommen så opptatt i kampen mot den ortodokse kirke. Hvis de vinner kommer de for de alle kristne, baptister, katoliker osv.

Anonym sa...

Takk for at du har evne til å tenke selv og ikke bare følger med den store hopen, Bjørn Olav. Takk for informative innlegg i din blogg!

Bjørn Olav sa...

En anonym har sendt inn en kommentar som jeg ikke kommer til å gjengi. I kommentaren gjengis den fulle teksten av sangen. Innholdet er så støtende at jeg ikke vil bringe det videre, pg viser med all tydelighet at dette er en blasfemisk tekst som kun har til hensikt å krenke troende kristne.

Sindre sa...

Poenget var at de kanskje er dømt for noe politisk, i tillegg til å ha fornærmet de troende.

Bjørn Olav sa...

Jeg kjenner ikke innholdet i dommen. Mitt poeng er hva disse tre jentene fremførte i kirken. Så kan man saktens diskutere om de bør bli straffet for det. Jeg synes ikke det. En kirke bør ikke føre sak for det verdslige rettsapparatet. Det sier Guds ord at vi ikke skal. Gruppen hadde vel ikke fått så stor oppmerksomhet om det ikke hadde blitt gjort et så stort nr av det hele. Men jeg synes ikke noe om å krenke andres tro - uansett.

Dmytro Ostanin sa...

De ble dømt for hooliganisme. Og deres følgesvenner gjør det samme i Tyskland.
https://vimeo.com/47813091

SF sa...

Handlar inte den här saken egentligen om en kyrka som gått från att vara en lidande martyrkyrka till en djupt lierad med makten? Är det inte det en allvarligare blasfemi? Jag kanske inte heller tycker att valet av metod var så bra, men jag tycker nog det finns större all att känna upprördhet över kyrkans agerande.