fredag, september 28, 2012

Endelig er boken om anabaptistene her

Endelig er den her! Boken om anabaptistenes tro og historie. Helt siden 1970-tallet har jeg samlet bakgrunnmaterialet, skriveprosessen har tatt flere år, så det er litt spesielt å se det endelige resultatet. Dette er tros- og vekkelseshistorie alle burde kjenne til. I tidligere bøker om kirkens historie på norsk er anabaptistene eller døperbevegelsen kun omtalt med noen få linjer. I noen bare som en fotnote. Dette er martyrenes historie. Døperbevegelsen ble møtt med blodig motstand fra både katolikker, lutheranere og reformere. De sørget for å arrestere, torturere, lemleste, brenne, drukne og henge disse fredsommelige menneskene, som selv aldri bar våpen eller angrep noen.

Dette er kirkehistorien sett med anabaptistiske øyne. Det betyr ikke nødvendigvis at det er slik jeg ser den. Men jeg har forsøkt å sette ord på en annerledes måte å lese kirkehistorien på, et syn som nok er representativt for mange frikirkelige. Jeg følger utviklingen av menigheten fra urkirken til Oldkirken, og frem til 1600-tallets døperbevegelse. Ja, jeg tar også leseren med til dagens anabaptister, det være seg i USA, Canada, Australia. Her finner du også en presentasjon av Amish og Mennointegrupper, og oversikt over andre anabaptistiske grupper i USA, Canada og Europa.

I boken presenterer jeg unikt materiale aldri tidligere publisert verken på norsk, svensk eller dansk. Her finner du blant annet både Schleitheim og Dortrecht-bekjennelsene i sin helhet. Du finner en anabaptistisk nattverdliturgi, skrevet av Balthasar Hubmaier. Du finner portretter av mange av de profilerte lederne innen de ulike anabaptistiske gruppene, og du kan lese om kjerneverdiene til dagens anabaptister.

Boken er på 199 sider og kan kjøpes her:

http://www.frihet.no

En lignende bok som dette finnes ikke på de skandinaviske språkene. Jeg håper

2 kommentarer:

Anonym sa...

Utmerket å se Baptist historie skrevet for alle å lese!

Martin sa...

Hadde vært interesant å høyrt noko om dine tanker rundt Richard Dawkins, Bjørn.