mandag, september 10, 2012

Ærlighetsteologen Jean Vanier er 84 år i dag!

Ved siden av Henri Nouwen, er det få som har betydd mer for min vandring med Jesus de siste årene, enn Jean Vanier. I dag fyller han 84 år. Jean Vanier står for en ærlighetsteologi som vår tid trenger mer enn noe annet. Herlighetsteologien holder ikke mål i møte med livets realiteter. Alle blir ikke helbredet, noen må leve med kronisk sykdom livet ut, andre med fysiske og psykiske handikap. Alle blir ikke rike, men må leve med fattigdom. Jean Vanier presenterer Jesus, slik Han fremstår i evangeliene, usminket og levende, både gjennom sine mange bøker, og ikke minst forkroppsliget i sitt eget liv. Han er nær, sårbar, profetisk og livsbejaende. Han har en egen evne til å se mennesker, og bekrefte dem. Og han lærer oss å gjenkjenne Jesus i andre mennesker - ikke minst de som samfunnet ikke bryr seg om.

Her følger en link til en video i syv episoder som jeg unner deg å se! De har berørt meg sterkt. Og jeg tror de også vil gjøre det med mange av bloggens lesere:

http://www.patheos.com/blogs/slowchurch/2012/09/10/jean-vanier-interview/

Jeg vet selvsagt at Jean Vanier ikke leser dette, men likevel: Gratulerer så mye med dagen!

Ingen kommentarer: