lørdag, september 29, 2012

Svakhetens teologi

Jeg leste noe i svenske Dagen i dag som både gleder og begeistrer meg. Det er et intervju med Roy McCloughry (bildet), som er lærer i etikk ved St.Johns College i Nottingham, der kommende prester i Den anglikanske kirke får sin utdannelse. McCloughry har nylig vært på besøk i nabolandet for å undervise ved Sommerakademien som arrangeres av Örebro Missionskola.

I forbindelse med intervjuet bruker Roy McClurghry et begrep som jeg håper skal feste seg hos oss: svakhetenes teologi.

Det minner om det ordet jeg bruker mye for tiden: ærlighetsteologi.

Jeg vet ikke om noe begrep vi trenger mer enn akkurat dette. Vår tid hyller jo det sterke, alt som tilsynelatende lykkes i menneskers øyne, og har lite å si om betydningen av svakhet og skrøpelighet og verdien som finnes i disse to begrepene. Bibelen derimot har mye positivt å si om dem. Roy McClurghry har utgitt bok om det kristne synet på funksjonshemmninger. Nå holder han på med en oppfølging. I intervjuet med Dagen sier han:

'Jag har kommit att se min egen funktionsnedsättning som en märklig gåva till kyrkan. Epilepsi är ingenting som jag vill lida av men Gud har gett mig sjukdomen så att jag kan använda den för hans syften.

Å, som jeg skulle ønske at noen kunne invitere denne mannen til Norge og vi kunne få del i hans tanker!

Du kan lese intervjut her:

 http://www.dagen.se/dokument/ty-nar-jag-ar-svag-da-ar-jag-stark/

1 kommentar:

Anonym sa...

Amen.
2.Kor 10 v18 sier: "Det er ikke den som gir seg selv vitnesbyrd, som holder mål, men den som Herren gir vitnesbyrd."
Det er ofte den som er svak i seg selv som får vitnesbyrd fra Herren.