torsdag, november 08, 2012

Den koptiske paven, Israel og erstatningsteologien

Det kommer ikke som noen overraskelse, men det er likevel svært beklagelig, at kopternes nye pave, Tawadros, viderefører pave Shenouda III's syn på Israel.

Biskop Tawadros står i samme erstatningsteologiske sammenheng som de fleste av de historiske kirkene. Her er det fortsatt et langt stykke vei å gå, om det i det hele tatt er mulig å endre dette synet. Den kommende koptiske paven vil opprettholde den koptiske kirkes praksis om å forby pilegrimsreiser til “okkuperte Jerusalem”. Kristne og muslimer skal besøke Jerusalem sammen “etter dets frigjørelse”, sier han i følge  avisen 'Times of Israel'.

Det er vanskelig, for ikke å si umulig, å følge den nye koptiske paven i hans syn på dette. Men det skjer ting på grunnplanet i den koptiske kirken. Flere koptere har latt være å lytte til rådene fra sin kirke i så henseende, og de har besøkt Israel og Jerusalem, og det er knyttet vennskapsbånd med messianske forsamlinger i landet. 

Biskop Tawadros er også forsiktig med å kritisere det islamske brorskapet. Det er forståelig. Vi må huske at kopterne er i en svært utsatt situasjon, og er i praksis en martyrkirke. Kopterne utgjør omlag ti prosent av Egypts 83 millioner innbyggere. Og de er trengt på alle sider.

La oss fortsette å be for våre lidende venner, og be også for forholdet til Israel. Både på det åndelige og praktiske plan. Det trengs åpenbaring for å se Israels betydning i det profetiske ord.

Ingen kommentarer: